Тенор, режисьор и оперен продуцент, диригент, фотограф. Прям, открит, провокативен, сърдечен. Въпреки че не подлежи на дефиниции, Метрополитън опера с почит го нарече "четвърти тенор" след легендарното трио Павароти-Доминго-Карерас. Знаменитият Хосе Кура се завърна в България по покана на Държавна опера –Пловдив, за да се включи в спектакъла „Отело“ от Джузепе Верди в рамките на фестивала OPERA OPEN - част от програмата на „Пловдив - Европейска столица на културата 2019“.
„На 26 юли ще бъда на сцената на Античния театър в Пловдив с трупата от отличните ми колеги-певци, хор и оркестър на Държавна опера- Пловдив и великолепния технически състав, който работи добре пред и зад сцената. Така че всичко е готово, за да дойдете и да се насладите на един прелестен спектакъл и да прекараме хубави моменти заедно“. Тази любезна покана Хосе Кура отправи към слушателите на Класик ФМ радио, като не пропусна да оцени равнището на българските си колеги. „Работи се на високо професионално ниво, а климатът е чудесен. Би било прекрасно да работя тук и да правим още повече неща, тъй като минаха 16 години от последното ми гостуване. Много години са! Хубаво е, че Пловдив е Европейска столица на културата. Трупата е великолепна. Оперният театър е отличен, а директорката Нина Найденова е много приветлива и добре подготвена. Чувствам се добре и ако ме поканят, ще се върна без проблем“, потвърди аржентинският оперен певец. Довечера в Пловдив той ще изпълни една от коронните си роли - тази на Отело, като ще си партнира с Таня Иванова / Дездемона /, а Яго ще бъде гостуващият баритон Пиеро Теранова. Останалите партии са разпределени между Елена Чавдарова – Иса, Марк Фаулър, Александър Баранов, Александър Носиков, Евгений Арабаджиев и Август Методиев. Диригент на една от най-силните музикални драми в оперната литература е маестро Диан Чобанов. Постановката на режисьора и директор на Опера Пловдив доц.Нина Найденова изследва постоянно променящата се двойственост в отношенията на героите и надниква в най-мрачните дълбини на човешкото сърце. Античният театър е преобразен в средновековен Кипър от сценографа Светослав Кокалов (награди „Аскеер” за „Бурята” и „Дон Кихот” на Александър Морфов). Костюмите от периода са дело на художничката Цветанка Петкова – Стойнова, a танците са поставени от хореографа Боряна Сечанова. Хорът се ръководи от Драгомир Йосифов, а начело на оркестъра на Опера Пловдив е концертмайсторът Мичо Димитров. В подготовката на спектакъла се включва и специалистът по сценични бойни изкуства Камен Иванов, който помага на солистите да овладеят тънкостите на фехтовката.
Хосе Кура се е превъплъщавал стотици пъти в образа на Отело на световни сцени като Фестивала в Залцбург, Театър „Лисеу“ в Барселона, Театро Реджо ди Торино, Театро Колон в Буенос Айрес, Кралската опера в Мадрид и др. През последните две години забележителният маестро дебютира в две големи оперни продукции – „Танхойзер“ от Рихард Вагнер в Операта в Монте Карло и „Питър Граймс“ от Бенджамин Бритън в Оперния театър в Бон, Германия.
Световноизвестният музикант е загрижен за следващите поколения талантливи артисти. „Идват нови гласове от Китай, Япония, Корея, Русия. Това е едно специфично обществено явление. Като бях млад, често ме питаха защо толкова много южноамериканци идват в Европа да пеят. Отговорът е, че в Южна Америка разликата между това да успееш и да не успееш е да ядеш или да не ядеш. Същото се случва с момчетата и момичетата от Азия, Корея, Китай, Русия, Балканските страни“ . 56-годишният тенор не спира да се вълнува от бъдещето на оперното изкуство. „Артистите стават известни, преди да са се превърнали в такива. За да бъдеш артист, е необходимо да изминеш пътя си“, заяви в ефира маестро Кура. „До края на 90-те и в началото на този век, за да бъдеш известен, трябваше да имаш един куп качества - артистични, професионални“, подчертава той „ Днес, за да станеш известен, е нужно да владееш много добре средствата за комуникация, които да ти служат- Интернет, Ютуб, Инстаграм… Талантът е в изобилие, а масмедиите го рушат. Сега са модерни младичките диригенти и диригентки. Хубаво е, красиво е, но когато бях млад, на 20 години не можеш да бъдеш диригент на оркестър, а помощник, асистент диригент и като такъв, се научаваш на занаят. Днес на 20 вече ги избират например за диригенти на Лосанджелиската филхармония или Нюйоркската филхармония. Смятам, че първо трябва да усвоиш знанията и впоследствие да поемаш тази работа“, каза още Хосе Кура. По думите му, „вероятно губим възможността да разполагаме с големи талантливи артисти, тъй като ги съсипваме, преди да сме ги оставили да израснат…, така че бъдещето е заложено на карта… В случая на класическия музикант, било то цигулар, пианист, певец или оркестров диригент, трябва да инвестираш 15 години от живота си, за да можеш да разбираш това призвание, което е колкото красиво, толкова и трудно. Колко млади хора днес са готови да инвестират 15-20 години от живота си не просто за да успеят, а за да разберат дали въобще могат да успеят сега?! …Но да дирижираш оркестър, да изпълняваш опера или да свириш на цигулка, не се научава от Уикипедия. Няма как да стане това!“
В края на интервюто Хосе Кура отбеляза настъпването на 25-тата годишнина на Класик ФМ радио с думите: „Днес да навършиш 25 години прилича на двойка, която живее в брак през такъв период. Днес в света е толкова трудно да устои един такъв брачен съюз между двама млади влюбени или във вече зряло семейство, като съвместният им живот продължава много години. Нещата се прекъсват лесно. Всеки който е достигнал до 25 години от нещо, което е започнало, и след това продължава да поддържа ентусиазма и желанието да го прави, заслужава един огромен аплауз, поздравления и на добър час!“
Цялото интервю на Георги Митов-Геми с Хосе Кура ще откриете в звуковите файлове под снимките вляво.