Бригите Фасбендер на 80

Бригите Фасбендер на 80

11 компактдиска записи

11 компактдиска записи на Бригите Фасбендер- Deutsche Grammophon направи този реверанс към певицата, чието име стои най-напред в близката оперна история. Съвсем скоро тя отпразнува 80-ия си юбилей, което даде повод на звукозаписната компания да подбере най-доброто от дългогодишния й репертоар. Немското мецосопрано Бригите Фасбендер е родена на 3 юли 1939г.и след дебюта си през 1961г. на сцената на Баварската държавна опера в „Хофманови разкази“ на Жак Офенбах, сценичната й кариера продължи чак до 1995г., когато тя елегантно се оттегли. Повече от три десетилетия вокално дълголетие не само в оперни персонажи, но и като майстор в камерния жанр на песента – една много специална традиция във вокалното изкуство. След края на изпълнителската си кариера, по време на която бе високо ценена, и то най-често за ролята на Октавиан от „Кавалерът на розата“ на Рихард Щраус, Фасбендер се отдаде на оперната режисура и администриране на различни фестивали и театри в Германия и Австрия.„Тембърът също се развива през годините… и мисля, че при мен стана малко по-тъмен“, споделя знаменитата певица в интервю за австралийското музикално издание Limelight Magazine.„Исках да стана актриса, но по-късно, още в детството ми, открих у себе си някакъв глас и усетих, че има нещо специално, нещо странно, което се случва. Винаги съм се разкъсвала между актьорското майсторство и пеенето и затова си помислих, че двете биха могли да се комбинират на оперната сцена“, разказва тя. Какво представлява вокалното дълголетие и дали е само въпрос на глас? За Бригите Фасбендер тук става дума и за избор на роли: „Винаги съм казвала „не“, ако идваше предложение за Кундри или Ортруд. Пеех Еболи и Амнерис, но после спрях с тези тежки роли, защото исках да запазя гласа си колкото е възможно по-свеж, за да се посветя на песента“,обяснява тя за мецосопрановите партии при героините на Вагнер /от „Парсифал“ и „Лоенгрин“/ или Верди /от „Дон Карлос“ и „Аида“/. „С моя си темперамент винаги съм усещала, когато съм на оперната сцена, че често преминавам отвъд границата, но пък винаги съм знаела лимита си – какво трябва да правя и какво не“.

В колекцията от 11 компактдиска, посветена на 80-ия юбилей на Бригите Фасбендер, излязла през юни 2019г., Deutsche Grammophon я представя в различни по жанр творби на Франц Шуберт, Роберт Шуман, Карл Льове, Хуго Волф, Ференц Лист, Рихард Щраус, Антонин Дворжак, МодестМусоргски, Густав Малер, Йоханес Брамс, Рихард Вагнер, Алесандро Скарлати, В.А. Моцарт, Енгелберт Хумпердинк, Ханс Пфицнер, Джакомо Пучини, Йохан Щраус II, Арнолд Шьонберг и Джузепе Верди. Това са записи с диригентите Карл Бьом, Леополд Хагер, Карло Мария Джулини, Рикардо Шаи и Рафаел Кубелик, с оркестри като Виенската филхармония, Оркестъра на Залцбургския Моцартеум, Берлинската филхармония, Немския симфоничен оркестър Берлин и Симфоничния оркестър на Баварското радио.