„Децата винаги искат да прекарват много време с теб. И гласът също“. Така започва интервюто в последния брой на испанското издание „Platea Magazine“ със Соня Йончева, която споделя емоциите си около предстоящото раждане на втората й рожба. „Първият път, с моя син, имах чувството, че гласът ми пада, всичко беше по-физическо, по-телесно. Но сега, с тази бременност с момичето, чувствам гласа си по-силен“, споделя оперната ни прима, разкривайки пола на бебето. „Когато разбрах, че очаквам дете, не познавах законите на Австрия. В тази система има нещо абсурдно, тъй като решава за сметка на артиста. Не исках да отказвам този проект, но нямаше друга възможност. Законът е такъв и трябва да се спазва“, коментира Йончева отсъствието си от Залцбургския фестивал, където трябваше да се превъплъти в образа на Медея, но австрийското законодателство възпрепятства участието поради напредналата й бременност.
Едно от най-търсените сопрани в света припомня на испанските читатели трудностите в началото на своя творчески път в родината. „България има много сериозна традиция в пеенето. Успях да се запозная с Гяуров малко преди смъртта му. Бях много млада и развълнувана, когато разговарях с него. Той беше много мил и имаше невероятен глас. Общувах и с Райна Кабаиванска, която преподаваше на брат ми в Модена.- една незабравима Тоска! А какво да кажа за Гена Димитрова- изключителен глас! Страната ми бързо се промени през последните години и някои от тези традиции се изгубиха. Когато бях малка, кризата в България беше ужасна и културата беше първото нещо, което пострада от тези трудности. Нищо не работеше и още по-малко опери; затворени театри, без бюджет. Започнах кариерата си в много труден момент за цялото ни поколение, но майка ми изпитваше огромна страст към класическата музика и като цяло към изкуството като образование. Със сигурност й дължа кариерата си “, подчертава Соня Йончева.
Ролите на Елизабета от „Дон Карлос“, Имоджене от операта „Пиратът“, Медея, Тоска и Луиза Милер от едноименните оперни произведения са последните дебюти, с които сопраното изненадва и най-претенциозните почитатели. Ето как Йончева описва сериозния риск, който поема: „...откакто живея от и за музиката, знам, че искам да бъда нещо повече от инструмент в услуга на това, което другите желаят. Имам мои вкусове, идеи, критерии. Може би понякога греша, разбира се, но знаех, че всички тези дебюти сега имат смисъл. Бях наясно с риска, но ми се струваше приемлив и за щастие всичко премина добре. Много съм доволна от сезона и това потвърди плановете ми за бъдещето“.
В интервюто Соня Йончева изразява интереса си към немския репертоар, както и персонажите, които я вълнуват. „Бих искала да изпълня Елизабет от операта „Танхойзер“ на Рихард Вагнер – обожавам този образ откакто го чух в изпълнение на Нина Стеме в Женева, докато бях студентка там. Вероятно ще го направим през следващите години без да закъсняваме много. И може би Зиглинде от „Валкюра“, но ще видим- не е решено. Ще продължа също с барока. Бих искала да възстановя Юлий Цезар и да дебютирам с Теодора от едноименните опери на Хендел. Много е трудна, но изключително красива, може би най-доброто от Хендел. Ще я направя в концертна версия с Джойс ди Донато, като разглеждаме възможностите да я поставим на сцена на някой фестивал“.
„Обичам да провокирам себе си, да прескачам ограниченията. В нашата професия има твърде много забранени неща. Традицията я има, но тя не може да присъства навсякъде. Днес има фантастични певци, някои по-фантастични от други, разбира се (смее се). Но искам да кажа, че сравняването им с миналото не води до нищо; днес има колеги, които изпълняват определен репертоар по-добре от други преди 50 години; и обратното също се случва. Това е нормално, често срещано явление в нашата професия, но трябва да се смята за естествено, а не като криза или голяма промяна. Трябва да държите ума си отворен за цялото това богатство и трябва да експериментирате, без страх от това да бъдете съдени. Всичко се случва много бързо и понякога страхът от това, което те ще кажат, тежи повече от вярата в себе си“, заяви още Соня Йончева пред испанското издание.
В социалните мрежи изявеното ни сопрано поясни, че на 7 юли 2019г. ще изнесе рецитал в Кралския театър в Мадрид, а на 18 юли ще вземе участие в галаконцерт на „Ла Скала“ в Савонлина, Финландия.