Издадоха записи на тенора Димитър Узунов

Издадоха записи на тенора Димитър Узунов

„Великите оперни гласове на България“

Нов албум със записи на тенора Димитър Узунов открива поредицата „Великите оперни гласове на България“, осъществена от Gega New. С подкрепата на мецената Светомир Парапанов звукозаписната компания се заема със задачата да издири, събере и възстанови култови записи на артисти, превърнали се най-успешния ни културен експорт от аналоговата ера на соца – Любомир Бодуров, Юлия Винер-Ченишева, Асен Селимски и Лиляна Барева. Компактдискът събира 10 великолепно интерпетирани партии на Димитър Узунов, изпълнявани през 50-те и 60-те години на XX век в Софийска опера и записвани от БНР.

Творческият път на тенора започва от Хора на Богословския факултет на СУ "Св.Климент Охридски" и столичния Музикален театър, за да покори най-престижните театри в Европа и САЩ. С осанка на гръцки алтет, глава на римлянин и горещия си български темперамент Узунов се превръща в природно явление в културния афиш на Русия, Германия, Франция. Италия, Виена и САЩ. „Изключителен глас, бляскав, тромпетен, изравнен. Той беше и много красив човек, хубав мъж. Рядко тенорите имат такава физика“, сподели проф. Боянка Арнаудова в ефира на Класик ФМ радио. „Имах щастието да присъствам на спектакъл на „Отело“ . Той пееше главната роля, а на сцената партнираше съпругата му Катя Георгиева. Това, което ми правеше впечатление е, че той е толкова влюбен в нея“, разкри изтъкнатият музиколог и преподавател по оперна драматургия в НМА „Проф. Панчо Владигеров“.

В албума ценителите ще открият арията на Отело, която критиката в Ню Йорк описва с репликата „На такъв глас не може да се устои, той побира галактика от чувства!“. В диска е включена и арията на Дон Хосе от „Кармен“, след чието изпълнение в Миланския оперен театър „Ла Скала“ пресата пише: „Гласът на Узунов блести като слънце: искрящ във височините, разкошен, с изумителна палитра от багри… Пламък сякаш излиза изпод стъпките на певеца, когато е на сцената.“ В бутиковата селекция намира място и арията на Момчил от едноименното произведение на Любомир Пипков, което превръща Узунов в звезда в Москва. Потенциалът си на драматичен актьор роденият в Стара Загора тенор разгръща и в „Канио“ от Палячи, Герман от „Дама пика“ и Водемон от „Йоланта“. „„Отело“ , „Кармен“ и „Палячи“ го изстрелват на върха в епоха, в която има великолепни тенори, особено италиански като Бениамино Джили“, подчертава проф. Боянка Арнаудова. „Появата на Димитър Узунов на световните сцени като Виенската щатсопер, Миланската „Скала“, Берлинската щатсопер, Метрополитън опера е наистина изключително признание“, допълни още изследователката на българското оперно изпълнителско изкуство.

В личния си свят Узунов минава през два брака –първият е с оперната прима Катя Георгиева, а вторият- с негова почитателка от Австрия. Именно тя сбъдва мечтата му да стане баща и го дарява с усещане за семеен уют и сигурност в последните години от живота му. Искрата между Катя Георгиева и Узунов пламва в Музикалния театър и в началото на 60-те двамата се установяват във Виена. Превръщат се в добър сценичен тандем с роли в Софийската опера, Виенската щатсопер и Театър „Ла Моне“ в Брюксел. На върха на славата си Узунов претърпява неуспешна операция на гласните връзки, в резултат на което губи диапазон и изпада в тежка депресия. Завръща се в България като режисьор и поставя с успех в оперните театри на Русе, Варна и София, където стига и до директорския пост на институцията. След 1972г. Димитър Узунов е връща в своя втори дом - Виенската държавна опера, в която има общо 235 изяви в големи и малки роли.

Повече за именития тенор ще научите от интервюто на Радостина Узунова с проф. Боянка Арнаудова в звуковия файл под снимките вляво.