През тази седмица пианистът и диригент Даниел Баренбойм ще отбележи 50- годишнината от своите отношения с Берлинската филхармония. В три напълно разпродадени концерта /на 6, 7 и 8 юни/ израело-аржентинският маестро ще ръководи програма с творби на Йозеф Хайдн (Симфония № 95), Лудвиг ван Бетовен (Концерт за пиано и оркестър № 4) и Роберт Шуман (Симфония № 4). Именно тези произведения Баренбойм дирижира по време на дебюта си на пулта на престижния оркестър през 1969 година, като солист в концерта е бил Клифърд Кързън. Сега, за отбелязването на половин вековния юбилей, бе поканена португалската пианистка Мария Жоао Пиреш, която преди две години заяви, че се оттегля от активна концертна дейност. Тя ще заеме мястото на румънския си колега Раду Лупу, който отложи изявата си.
За първи път Баренбойм трябва да поеме палката на Берлинските филхармоници през 1954г. По същото време главен диригент на състава е легендарният Вилхелм Фуртвенглер. Бащата на Баренбойм обаче отхвърля предложението, мислейки, че не е добра идея 12-годишният по това време Баренбойм да се появи в следвоенна Германия пред общество, което все още не е оценило извършеното по време на Холокоста. Така дебютът му с Берлинската филхармония се осъществява десетилетие по-късно, през 1964г., но като пианист. Музикантът изпълнява Концерт за пиано № 1 от Бела Барток в новата концертна зала на оркестъра под диригентството на Пиер Булез.
Ключов момент от отношенията между оркестъра и маестрото е специалният концерт на 12 ноември 1989г. Германия е обхваната от еуфорията след падането на Берлинската стена. Берлинските филхармоници спонтанно решават да поканят граждани на ГДР на безплатен концерт в своята зала, а Даниел Баренбойм е попитан дали би искал да го дирижира. Съгласието е дадено веднага, а събитието е незабравимо в музикалния живот на града.
„Това е много активен оркестър. Една от особеностите е, че самите музиканти изпращат толкова много импулси, които достигат до диригента“, подчерта пред медиите Баренбойм след турнето в Израел през 1990г.
През последните години той се появява редовно в концертните афиши – дори и с пет проекта в един сезон. Музикантите имат възможност да го изберат за главен диригент през 1989г. и 1999г., но шансът застава на страната, съответно, на Клаудио Абадо и Саймън Ратъл. Въпреки това, приятелството и взаимната привързаност между Баренбойм и Берлинските филхармоници остават дълбоки и дълготрайни.
Маестрото оставя ярка следа с интензивното си общуване с Берлинските филхармоници повече от всеки друг жив диригент. Може би това е една от причините целият оркестров състав да се откаже от почивката си след наситения Великденски фестивал в Залцбург през 1998г. и да свири на фестивала, организиран от него в Берлинската щатсопер „Унтер ден Линден“
Междувременно градската управа на Берлин е предложила на Даниел Баренбойм удължаване на договора му като артистичен директор и генерален музикален директор на Щатсопер „Унтер ден Линден“. Той ще остане на този пост до 2027 г., когато ще бъде на 85 години. Това стана ясно от изявление на Баренбойм по време на пресконференция с участието на културния сенатор на Берлин Клаус Ледерер, артистичния директор на институцията Матиас Шулц и водачите на оркестъра Сузане Шергаут и Фолкер Спренгер.