За първи път предстои Фестивал на бразилската класическа музика в България

За първи път предстои Фестивал на бразилската класическа музика в България

На 6 юни в Камерна зала "България"

Културният институт „Зенон“ съвместно с Посолство на Федеративна република Бразилия организират 1-вият Фестивал на бразилската класическа музика в София. Събитието поставя един нов мост в историята на културните отношения между България и Бразилия. Това е поредица от 12 концерта, разпределени в два цикъла, който предоставя на българската публика възможности да се наслаждава на живо на повече от 50 творби, написани от 21 представителни композитори от последните 150 години в историята на бразилската класика.

Концертите ще бъдат с вход свободен, като единственото изключение ще бъде на откриващия концерт. Той ще се проведе на 6 юни 2019г. в рамките на 50-тото издание на „Софийски музикални седмици“. Музикантите от Трио „Арденца“ - Даниела Дикова (пиано), Галина Койчева (цигулка) и Константин Евтимов (виолончело), ще интерпретират Трио №2 от Ейтор Вила-Лобос (1887-1950), Триото в сол минор на Франсиско Брага (1868-1945) и Триото Миниатюра на Радамес Гнятали (1906-1988). Близо 15 са българските музиканти, които ще се включат в поредицата от музикални събития. Освен трио „Арденца“, са поканени да участват Росен Балкански, Стела Митева-Динкова, Ростислав Йовчев, Маргарита Илиева, Атанас Кръстев, Виктория Василенко, Нона Кринчева, както и на специално поканените бразилски музиканти Каролина Фойерхармел и Диого Монзо. Сола, дуети и триа са предпочетените инструментални формации, като фигурира знаковата бразилска китара, но също и пиано, цигулка, виолончело.

Програмите на всеки концерт представляват предпочитания и избори на участващите музиканти-изпълнители, изготвени прецизно от дълъг списък с възможности. Произведенията ще звучат премиерно за България, а световна премиера предстои на „Лирика номер 1“ за пиано - неиздадена творба на знаменития композитор Алмейда Прадо, починал през 2010г. Естетическият обхват на програмирането е широк и включва от композитори с европейско образование (Енрике Освалд и Леополдо Мигес) и национални предшественици (Франсиско Брага, Алберто Непомусено и Лусиано Галет) до съвременни живи композитори като Сержио Васконселос-Корея, Мариза Резенде, Пауло Коста Лима, Хари Краул, Марко Падиля, Роберто Викторио, Силвио Фераз и Лидуино Питомбейра. Наблягайки обаче върху бразилския модернизъм, фестивалът цели да разшири разпространението на имена като Камарго Гуарниери, Франсиско Миньоне, Радамес Гнятали и Сесар Гера-Пейше в качеството им на големи представители на различните поколения и националистичните разклонения, за да се достигне до неоспоримата „икона“ Ейтор Вила-Лобос. Акцент ще бъде поставен и върху имена като Алмейда Прадо и Жилберто Мендес, както и върху композитора Клаудио Санторо, чиято 100-годишнина от рождението ще бъде отбелязана в 5 концерта.

Бразилската класическа музика ще прозвучи не само в София, но и във Варна и Бургас, както и в Пловдив, като се очакват потвърждения за Пазарджик и Враца. Домакини на фестивала са Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“. Пловдивската Академия за музикално, танцово и изобразително изкуство „Проф. Асен Диамандиев“, Националното училище за музикално и сценично изкуство в Бургас и Варненската художествената галерия.

Чуйте какво сподели пианистката Нара Васконселос, която е артистичен директор и организатор на фестивала в качеството си на председател на Културния институт „Зенон“, в интервюто на Георги Митов-Геми. Потърсете го в звуковия файл под снимките вляво.