След българската премиера на «Catulli Carmina» това лято във Варна, сега и в Русия изпълняват еротичната кантата на Карл Орф. На 20 и 22 октомври за първи път в руската столица звучи концертно изпълнение на тази творба. В две исторически зали, известни с прекрасната си акустика, публиката има удоволствието да проследи изпълненията - в Концертната зала на Мариинския театър и в Голямата зала на Московската консерватория. В концертите взимат участие Московския академичен държавен хор с дир. Владимир Минин, солистите Елена Аюшева /сопран/, Маркус Брутчер от Германия /тенор/, квартет от рояли и перкусионен ансамбъл с ръководител Марк Пекарски. Сценичната кантата «Catulli Carmina» композиторът Карл Орф /1895-1982/ създава в началото на 40-те години на ХХ в. В основата на произведението са стиховете на римския поет Гай Валерий Катул /87-54г. пр.н.е./, който свободно описва чувствата си към красавицата Лесбия. Премиерата се е състояла на 6 ноември 1943г. в Лайпциг, а десетилетия по-късно /през 1976г./ композиторът ще разтълкува творбата си с думите: «Катул вече я беше композирал, аз само написах музиката. Никоя музика не е така първично танцувална, както тази.» Причината до този момент творбата да не е изпълнявана в Русия е откровения еротизъм в поезията на Катул. Към това се прибавят и трудности от технически характер, като необходимостта от четири рояла, голям хор, богат ансамбъл от ударни инструменти, а и не на последно място – нетрадиционния латински език, на който е написан текста. Ето защо оригиналът на тази сценична кантата никога не е звучал в Русия. И не само там – първото сценично изпълнение на «Catulli Carmina» в България бе това лято във Варна по време на «Опера в летния театър». Българо-холандският екип, осъществил премиерната постановка, изнесе представленията си и зад граница – от 1 до 16 октомври артистите гостуваха на различни градове в Холандия и Белгия, като Хага и Ротердам, изнасяйки 13 спектакъла. Българската постановка е дело на диригента Найден Тодоров, Мариане Бергльоф – режисьор, Мартин Зомерлате – хореограф, Андрей фон Шлипе – сценограф, а костюмите са изработени по идея на Катрин Рьоле.