Според ново британско проучване, музикалното образование през 21 век може да предпази децата, изложени на риск от изключване от училище. Това показват данните от 4-годишен изследователски проект на Университета на Бирмингам и националната музикална благотворителна организация „Youth Music“. Проучването, озаглавено „Exchanging Notes“, изследва музикалните интереси на младите хора и положителното въздействие на различни музикални жанрове, които да бъдат интегрирани в образователните програми с помощта на професионалисти от музикалната индустрия и местни музикални проекти.
Какви са основните изводи на изследването? Оказва се, че младите хора, изложени на риск от изключване в началото на програмата, поддържат по-високи нива на посещаемост (над 95%) по време на проекта. Освен това, се наблюдава увеличение на броя на участниците с по-високи очаквания по математика и английски език по време на програмата. Учениците, които преди това са били изключени, са установили, че проектът им е помогнал да се включат отново в основния образователен курс.
„През четирите години партньорите по проекта „Exchanging Notes“ направиха преоценка на това какво означава да бъдеш и да станеш музикант“, обяснява д-р Виктория Кинсела, старши научен сътрудник в Бирмингамския университет. По думите й, те считат за полезен този нов модел на преподаване на музика с различни оператори, които доставят музикално съдържание или образование извън учебното заведение. „Проучихме нови разбирания за това какво представлява музикалното знание - надхвърляйки мерките за успех, основаващи се на музикални стандарти, или ниво на умение, но вземайки предвид музикалните и комуникативни практики, които са по-етични и демократични“, допълва Кинсела.
„Ние вярваме, че предложеният ни нов модел е печеливш за всички партньори - включително училища, центрове за музикално образование, музикалната индустрия, партньори от различни импресарски агенции и местни музикални проекти, както и за най-важните - за младите хора“, коментира Мат Грифитс, главен изпълнителен директор на „Youth Music“. Според него, „училищата могат да предлагат вдъхновяваща програма по музика, която по-добре подкрепя социалното и емоционално благосъстояние. Музикалната индустрия расте и става все по-разнообразна. Животът на младите хора и музиката са напълно свързани както в училището, така и извън него“.