„Независимо от жанра- класика, джаз или рок, музикантите блестят с виртуозните си импровизации, като същевременно остават верни на музикалното ДНК на композицията“. Така канадското издание „Монреал газет“ започва статията си за премиерното изпълнение на каденците на Клара Шуман, които не са публикувани до момента. Нотните текстове от 1855г. са открити от пианиста Лудвиг Семерджян в архивите на Библиотеката на Конгреса във Вашингтон.
Той свири преди няколко години в музея „Роберт Шуман“ в Цвикау, Германия, на пианото, на което се счита, че е дебютирала Клара Шуман. „Докосването до този инструмент беше невероятно леко. Изискваше се техника на сдържаност, контрол на мускулите и т.н. При съвременните инструменти се работи много повече с ръцете, раменете, гърба и краката“, припомня си Лудвиг Семерджян.
Миналата събота концертиращият пианист ги интерпретира в 20-тия клавирен концерт на Моцарт. Самата Клара Шуман е обичала ре-минорния концерт на детето-чудо и е написала каденците за този концерт. Семерджян открива в архивите не един, а два комплекта. Вторият не е датиран или подписан, но след интензивни изследвания и анализи се стига до заключението, че тя ги е написала, но по някаква причина никога не е публикувала.
Семерджян изпълнява музиката на Моцарт с каденците на Клара Шуман в съпровод на камерния оркестър Sinfonia de l’Ouest. В програмата на концерта прозвуча Симфония №92 от Хайдн и “Symphonie estrienne” от Стюарт Грант, който дирижира музикалната вечер. Солистът заедно с маестрото организира фестивал за камерна музика, който започва на 16 юни 2019г. в Театъра на град Лак-Бром в канадската провинция Квебек. През лятото Лудвиг Семерджян ще издаде нов албум с валсовете на Шопен, които изпълнява на пиано „Плейел“.