Величествената оратория „Месия“ от Хендел в „Европейски музикален фестивал“ на 8 май

Величествената оратория „Месия“ от Хендел в „Европейски музикален фестивал“ на 8 май

Началото е от 19:00 ч., а мястото е Аулата на Софийския университет.

Величествената оратория „Месия“ от Георг Фридрих Хендел ще бъде представена в тазгодишния „Европейски музикален фестивал“, включен в Календара на културните събития на Столичната община. Концертът се реализира от фондация „Бахово общество в България“ в партньорство с агенция „Кантус Фирмус“ и Културния център на Софийския университет.

Грандиозната композиция за четирима солисти, хор и оркестър ще звучи на 8 май от 19:00 ч. в тържествената обстановка на Аулата на Софийския университет. В изпълнението ще участват българските певци Гиргина Гиргинова (сопран), Олга Михайлова – Динова (мецосопран) и Пламен Бейков (бас), които имат богат опит в областта на ораториалната музика. Специално за събитието гостува изявеният австрийски тенор Виргил Хартингер, а разгърнатите хорови сцени ще бъдат изпълнени от Камерен смесен хор и фестивален оркестър при фондация „Бахово общество в България“ с диригент и художествен ръководител Йосиф Герджиков. Именно той е един от най-големите специалисти в областта на бароковата музика у нас. Съорганизатор на „Европейски музикален фестивал“ 2019 е Министерството на културата на Р. България.

„Месия“ принадлежи към най-ценните образци на духовната музика в европейската култура и заема специално място в творчеството на Хендел. Композирана през лятото на 1741 година по библейски текстове, тя е представена за първи път в Дъблин на 13 април 1742 година като благотворително събитие. Изпълнението привлякло толкова много хора, че дамите били помолени да не носят рокли с обръчи, за да може в залата да се настанят повече слушатели. Музиката е приета възторжено, но година по-късно, при изпълнението в лондонския театър „Ковънт Гардън“, Хендел е критикуван, че използва библейски текстове за музикално развлечение в светски театър. От 1750 г. композиторът започва да изпълнява ораторията ежегодно в периода преди Великден, отново за благотворителни цели. До смъртта на твореца през 1759 г. „Месия“ вече е едно от най-известните му произведения и постепенно се превръща във важна част от музикалните традиции на християнския свят.

Ораторията се състои от три части, в които се разказва за живота на Исус от раждането, до смъртта на кръста и надеждата за неговото повторно завръщане. Либретото е от Чарлз Дженънс по текстове от английския превод на Библията, поръчан от Крал Джеймс Първи. Името на произведението идва от християнската и юдейска концепция за спасителя. Най-прочутата част е хорът „Алилуя“ („Hallelujah“), който се изпълнява много често на коледни концерти в католическия свят. „Оратория „Месия“ шества вече 277 години по световните сцени и наред с „Матеус Пасион“ от Й.С. Бах тя е най-често изпълняваното произведение от бароковата епоха“, казва инж. Георги Колчаков, основател и председател на фондация „Бахово общество в България“. „С дълбочината на съдържанието, с лаконичната поетика на библейските стихове, с вълнуващата композиционна инвенция оратория „Месия“ е покорявала сърцата на публиката по света през всичките тези години. Изпълнението ѝ е духовен празник за музиканти и слушатели“, допълва още той.

Билетите за „Месия“ са на цени от 20 до 40 лева и са в продажба на касата на „Кантус Фирмус“ в зала „България“, и онлайн на ticketsbg.com