ТУРАНДОТ – Операта с кукли гостува в София

30 май, 19ч., Народен театър „Иван Вазов"

Оперно-кукленият спектакъл на операта „Турандот“ от Джакомо Пучини ще бъде представен на 30 май, от 19.00 часа в София. За трета поредна година Държавна опера-Стара Загора гостува на сцената на Народния театър „Иван Вазов“. След успешното представяне на спектаклите на оперите „Бохеми“ /2017/ и „Лучия ди Ламермур“ /2018/, изборът на Старозагорската опера за тази година е уникалната постановка на операта с кукли „Турандот“ – съвместна продукция с Държавния куклен театър-Стара Загора.

„Турандот“ беляза висок връх в репертоарните търсения на Държавна опера-Стара Загора през изминалия творчески сезон. Постановъчният екип на „Турандот“ бе заслужено отличен с годишната награда „Стара Загора“ и бе номиниран за престижното отличие „Кристална лира“ на СБМТД и Класик ФМ Радио.

На 30 май столичани и гостите на София ще имат възможността за първи път да аплодират в ролята на Калаф френско-тунизийския тенор Амади Лага. Носител на Наградата „Микеланджело Куписти“ 2017 г.за най-добър певец за сезона на пучиниевия фестивал в Торе дел Лаго, Амади Лага е в момента сред световните топ изпълнители на тази роля. През януари участва в постановката на „Турандот“ на нашумелия италиански режисьор Федерико Грацини в Тулонската опера, Франция, /именитото сопрано Габриела Георгиева бе в ролята на Турандот/. Гостува като Калаф в Торе дел Лаго на Пучиниевия фестивал в два последователни сезона /юли/август 2016 и 2017 г./. В същата постановка участва и на престижния оперен фестивал в Савонлина, Финландия през август 2018, където е бисиран три пъти на арията “Nessun dorma”; пее Калаф в Шанхай през януари 2018, в Оперния театър на Каляри, Италия /март/април 2017/, Театър Петруцели в Бари /ноември 2016 г./; в оперния театър на Бреша през септември 2016 г.

В ролята на Турандот на 30 май ще пее оперната примадона Цветелина Василева. Певицата, титулована ласкаво като един от най-красивите български оперни гласове, спечели овациите на старозагорци на премиерата на приказната „Турандот“ в ролята на Лиу, а през ноември 2018 година се представи зашеметяващо и в ролята на Турандот /с този спектакъл стартира оперния сезон 2018/2019 на Старозагорската опера/. Ролята на принцеса Турандот откри преди няколко години нови хоризонти в кариерата на Цветелина Василева. Тя направи своя великолепен дебют в Wichita Grand Opera, САЩ, гостува с голям успех на оперния фестивал в Сплит, Хърватия. През януари 2018 Цветелина Василева бе Турандот в далечен Шанхай в суперпродукцията на „Турандот“, с която се отбелязва 20-та годишнина на Шанхайската опера. През август 2018 Цветелина Василева отново е Турандот в едноименната продукция на пучиниевия фестивал - Торе дел Лаго, представена на сцената на замъка Олавинлина на престижния оперен фестивал в Савонлина, Финландия. И в Шанхай, и в Савонлина очарователното сопрано си партнира с блестящия Амади Лага в ролята на Калаф.

В ролята на Лиу за първи път на софийска сцена гостува румънското сопрано Нарчиса Брумър с бляскава международна кариера, а в ролята на Тимур зрителите ще се насладят на изкуството на именития български бас Юлиан Константинов. Участват още солистите Александър Крунев, Георги Динев, Ивайло Йовчев, Иван Кабамитов, Симеон Симеонов, оркестър и хор на Държавна опера-Стара Загора, артисти от Държавен куклен театър-Стара Загора, децата от вокалната студия на ДЮСОБ „Маргаритки“, представители на Прабългарската школа за оцеляване „Бага-Тур“. Спектакъла ще дирижира Ивайло Кринчев.

Билети на касите на Народния театър „Иван Вазов“, онлайн и в мрежите на ипей го и ивентим

Припомняме, че за първи път в историята на оперното изкуство в България на 29 март 2018 година на сцената на Държавна опера-Стара Загора бе представено голямо оперно заглавие с кукли. Оперно-кукленият спектакъл на операта „Турандот“ от Пучини се осъществи от двата водещи културни института в Града на липите - Държавна опера-Стара Загора и Държавния куклен театър – Стара Загора. На 13 юли 2018 година този спектакъл гостува с огромен успех и на ММФ „Моцартови празници“ в Правец.

Грандиозната задача бе възложена на изключителен международен творчески екип, състоящ се от доказани творци в двете изкуства – операта и кукления театър. Режисьорите са Огнян Драганов и Дарин Петков, сценография и костюми Каталин Йонеску-Арборе /Румъния/, Васил Рокоманов и Силва Бъчварова, художествено осветление Васко Лисичов /Македония/, пластика Хзе Фу-Чен /Тайван/, хормайстор Младен Станев.

Творческият екип заложи на класическото представяне на приказната история в операта „Турандот“. В основата на режисьорската концепция е превръщането на китайската принцеса Турандот от дете в жена. Тази трансформация става пред очите на зрителя – Турандот, която подхожда към света около себе си като в игра с кукли, изведнаж се сблъсква с реалността и няма сили повече да се противопоставя. Тя е завладяна от любовта…

Използвайки и силата на кукленото изкуство режисьорът Огнян Драганов в тандем с кукления актьор и режисьор Дарин Петков представят пред зрителя трогателната китайска приказка по един необикновен начин с много пластика, театрални изразни средства и ефектна сценична визия. И един необичаен и изненадващ финал! Румънският художник Каталин Арборе разгърна безграничния си талант в картини, илюстриращи автентичния китайски национален колорит. Маски, кимона, традиционни китайски костюми, перуки и украшения допълват пищната зрелищност на спектакъла. Впечатляващо куклено присъствие има и в сценографията, в която основни персонажи са изобразени с раздвижени механизирани фигури и ярки художествени платна. Кукли, които оживяват. „Куклената част“ – глави, конструкции, костюми на куклите са проектирани от именитите български майстори-художници Васил Рокоманов и Силва Бъчварова.

Проектът „Турандот“ разчупва традиционните представи за оперен спектакъл. Търсенето на различното, без да наруши истинския замисъл на композитор и драматург, но пък да предизвика любопитството на публиката, на малки и големи към новия „оперен артист“ – куклата. Стремежът е публиката да повярва, че може и така, че КУКЛАТА е онзи неписан в оперната партитура образ, който може да подсили основната тема, да я нюансира още повече.