„Война и мир“ - един концерт със силно послание, пресъздаващ внушителни карти и образи, чрез музика на Шостакович и Чайковски с майсторското изпълнение на музикантите от струнен квартет - Кварто, към Софийската филхармония.
Никак не е случаен изборът на произведенията в този концерт и разбира се, подбраното заглавие. Замисълът на музикантите отново е свързан с преживяване на дълбока душевност и на творчество в цялата му пълнота. Стремежът тук е чрез класическата музика те да пресъздадат картини и да обрисуват разтърсващи моменти и контрасти от живота в определен период на миналия век. Кварто са подбрали две изключителни творби. Струнен квартет № 8 на Шостакович, написан от композитора по време на работата му по партитурата за филма „Пет дни, пет нощи“, когато се е намирал в Дрезден. Квартетът е единственото произведение на композитора, написано от него в чужбина. А, за да получи своето разрешение да пътуване до бившата ГДР, Шостакович е трябвало да се присъедини към комунистическата партия, заради която преживява десетилетия на сложни и тежки отношения с тоталитарния комунистически режим. Неговата музика е на два пъти официално отхвърляна и осъждана, през 1936 и 1948 година, докато в други периоди той получава признание и държавни награди, както и почетни постове в руския и съветския парламент.
Квартет № 8 се появи доста бързо на бял свят, само за три дни - от 12 юли до 14 юли 1960 г. Формално, композиторът го посвещава на „паметта на жертвите на фашизма и войната”. Но споменът за собствените му унижения и постоянни опасности за себе си, своите роднини и колеги, на които Шостакович е бил подложен в Сталинската епоха, споменът за масовият Сталински терор го карат да създаде едно от най-искрените автобиографични произведения. В средните части на квартета, Шостакович цитира повече от двадесет свои собствени теми от произведения от различни години, а монограмът DSCH пронизва цялата композиция. Автобиографичните особености са дадени на фона на широк спектър от емоции, развиващи се повече върху симфоничен, отколкото на камерен мащаб.
Шостакович разработва особен, хибриден стил, съчетавайки в работата си разнообразни музикални техники. Музиката му се характеризира с остри контрасти, елементи на гротеска и амбивалентна тоналност. Той е и силно повлиян от неокласическия стил, популяризиран от Игор Стравински, както и, особено в симфониите си, от късния Романтизъм, свързван с Густав Малер.
Мирът и красотата в този концерт, музикантите от Кварто ще представят чрез Струнен квартет №1 в ре мажор на Чайковски. По самата си същност, той е простичък и непретенциозен по форма и текстура, привлича със свежестта на звука, светлото настроение, спонтанността на мелодичния израз, ефирния и ясен характер на музиката. Квартетът е едно от най-добрите постижения на ранните творби на великия руски композитор, което бързо станало широко известено и това било едно от първите произведения на композитора, прозвучало в Западна Европа. Първите две части, поддържани в успокояващи лирични тонове, контрастират с хумористично скерцо, с гениална игра на ритми и енергичен заряд на финала, подобен на настроението на ранните симфонични финали на Чайковски. Втората част на квартета, базирана на фолклорната песен „Седнал Ваня на дивана“, станала много популярна по време на живота на композитора, е била едно от най-често изпълняваните музикални произведения. Чайковски чул тази песен в Каменка през лятото на 1869 г. от дърводелец, родом от провинция Калуга. През февруари 1888г. композиторът обработва тази част за виолончело и струнен оркестър, като най-накрая „легитимира“ съществуването си като независим концерт.
Четвъртата част е украсена с известната кантабила на Анданте, в екстремните раздели на която се използва мелодията на автентичната фолклорна песен, като тясно хармонизирана с отклоненията между тях и от време на време кратки имитации на задкулисни съпътстващи гласове.
Творбите за камерно-инструментален ансамбъл съставляват сравнително малък в количествено отношение, но важна и характерна част от творбата на Чайковски. Сред различните музикални форми, споменава, че той предпочита струнния квартет като ефективно средство за разпространение на сериозна високохудожествена музика сред широката аудитория от слушатели и като форма на музикално творчество, което поставя за композитора особено сложни и отговорни задачи. В един от рецензиите на вестниците си, съжалявайки за недостатъчното развитие на квартета в Москва, Чайковски обърнла внимание на сериозността и вниманието, обърнато към Хайдн, Моцарт и Бетовен за тази „скромна музика, съдържаща се в тясна рамка от четири лък инструменти за най-богатото полифонично развитие на музикалните идеи.
Три Чайковски квартета са написани през един петгодишен период (1871 - 1876), който е период на бърз растеж и съзряване на неговия талант и умение. Забележително се различават както в образно изразителната структура на музиката, така и в техническите средства за въплъщение на творческото намерение, те отразяват пътя, по който композиторът пътува през годините.
На 7 май вечерта може да се потопите в контрастните картини на живота, израз на творчеството на Шостакович и Чайковски в изпълнение на Кварто Квартет към Софийска филхармония.