Представят нови филми за Пърлман, Бърнстейн, Хуберман и Пиацола в “Master of Art“

4- 25 април 2019

Нови филми за Пърлман, Бърнстейн, Хуберман и Пиацола ще бъдат показани в 4-тото издание на най-големия фестивал за документални филми в Югоизточна Европа “Master of Art“, който е част от Календара на културните събития на София за 2019г. Тази година в едновременно 9 салона в София, Пловдив и Варна от 4 до 25 април ще бъдат представени над 70 документални филма за изкуството и културaта, рекламни арт продукции и др., създадени по света през последните години. „ В динамиката на днешното време, в повърхностното гледане на всичко има нужда от една територия, в която да може човек да се потопи по-дълбоко и да вникне в дълбочина на творческия процес в различните изкуства, за да осмисли и разбере защо е важно съществуването на изкуството и културата сами по себе си“, обяснява режисьорът, продуцентът, журналистът и създател на феста Найо Тицин. Всички заглавия от програмата са премиерни за страната ни.

Всяка година фестивалният афиш включва нови кинопродукции, посветени на класическата музика, оперното изкуство, танца, а вече и дизайна на концертните зали. Акцент е филмът „Ицхак“ , който получи номинация в категорията за най-добър музикален филм на наградите „Грами” през тази година. Запленяващата документална лента на Алисън Черник надниква отвъд образа на превъзходния музикант Ицхак Пърлман, за да види човека, който е победил детския паралич. Човекът, който се е борил да извоюва своето място в обществото, въпреки болестта си. „Очарователен човек, независимо от недъга си, и независимо че съдбата и здравето му го е приковало да не може лесно да ходи, той е толкова свободна душа. Филмът показва свободолюбието и очарованието на влюбения в музиката изпълнител“, посочва Найо Тицин.

Друга вълнуваща лента от програмата е „Оркестър от изгнаници“, посветен на Бронислав Хуберман. „Наричат го Шиндлер сред музикантите, защото в буквалния смисъл на думата спасява стотици хора от газовите камери на нацистка Германия. Този оркестър се превръща по-късно Израелската филхармония“, подчертава Тицин. Той допълва, че първият концерт се е състоял в Палестина и е бил дирижиран от Артуро Тосканини, като публиката е разположена в специално изградено пространство, което побира 3000 души, а още 5000 души слушат изпълнението извън залата.

Ценителите на операта ще бъдат впечатлени от „Йонас Кауфман: Тенор за вечността“, като филмът е сниман 2 години от режисьора Джон Бриткът. „ Рядко толкова дълъг период един артист е допускал до себе си да му бъде проследена кариерата. Камерата проследява посещенията при фониатър , упражненията и притесненията преди излизане на сцената- всичко, което прави артистът човек“, описва Найо Тицин. Според него, в лентата „Ленард Бърнстейн - Разделеният гений“ ще видим децата на музиканта, които разказват неговата история от гледна точка на семейството. „Динамична личност, която в напреднала възраст изведнъж решава да се раздели със съпругата си и да заживее с приятеля си, като оповестява публично своята хомосексуалност. Това не разрушава семейството, но оставя тежка следа в личностен план“, пояснява Тицин.

В лентата „Астор Пиацола- Годините на акулата“ за първи път синът на композитора предоставя семейния визуален архив, в който се разкрива човешкия облик на твореца. Филмът на Даниел Розенфелд показва „как дори и най-големият и най-признатият в света остава една недоизказаност, незадоволеност от това признание“, подчертава Найо Тицин. „Същото откриваме и във филма за Бърнстейн“, допълва той. В продукцията звучат и уникални аудиозаписи от последните години на Астор Пиацола, преди да получи признание в родината си, защото до тогава традиционалистите там не признават неговата реформа в тангото. 94-минутната лента ще бъде показана на българската публика, както и още 2 заглавия, благодарение на Аржентинското посолство в София.

В програмата на фестивала ще бъдат показани филми за творци като: Франко Дзефирели, Ингмар Бергман, Харуки Мураками, Питър Грийнауей, Орсън Уелс, Реицо Пиано, Мис вам Дер Рое, Кевин Рош, Банкси, Огюст Роден, Климт, Шиле, Рафаело и много други. Откриването е с българския документален филм „РОКЕНДРОЛ” на режисьора Борислав Колев на 4 април от 18:00 ч. в кино „Люмиер Лидл“, заедно с „Климт и Шиле: Ерос и Психея“ на режисьора Микеле Мали, отново на 4 април в „Люмиер Лидл” от 20:00 часа. Тази година Гилдия Критика към Съюза на българските филмови дейци ще връчи своя награда на критиката за филм от програмата на “Master of Art“.

Кои са останалите атрактивни акценти, свързани с музиката и изящните изкуства, както и дали работи над нов филм, ще научите от Найо Тицин в интервюто на Георги Митов-Геми, разположено в звуковия файл под снимките вляво.