Фестивалът „Елгар“ чества 100 години на виолончеловия концерт на композитора

Фестивалът „Елгар“ чества 100 години на виолончеловия концерт на композитора

виолончеловия концерт на композитора

Навършват се 100 години от раждането на Концерта за виолончело и оркестър на английския композитор Едуард Елгар /1857-1934/. Творбата от 1919г., за която изследователите смятат, че бележи последния творчески връх в живота на Елгар, въздейства необичайно силно не само върху слушателя, но и върху всеки челист или диригент, който някога я е поставял в репертоара си. Концертът е най-малкото „емоционален“ и „носталгичен“, според известния диригент и виолончелист Кенет Уудс, роден в Америка, но работещ във Великобритания. От 2013г. той е главен диригент на Английския симфоничен оркестър, а от миналата година и артистичен директор на Фестивала „Елгар“ – фестивал, чието второ издание ще бъде проведено това лято, между 30 май и 2 юни 2019г.В центъра на фестивалната програма е този шедьовър, със солист 65-годишният английски челист Рафаел Уолфиш, син на една от малкото оцелели музикантки от Женския оркестър в Аушвиц - Анита Ласкер-Уолфиш, също виолончелистка. В изпълнението, което ще бъде сред акустиката на катедралата в Уорчестър, ще участва и Английският симфоничен оркестър, а именно близо до Уорчестър е роден Едуард Елгар. Ще дирижира Кенет Уудс, който разказва повече за личното си възприятие на композицията: „Концертът за чело на Елгар беше моят път към света на този велик композитор, чиято музика е имала толкова дълбоко влияние върху живота ми. Още от първия ми досег с творбата, като млад виолончелист в Америка, тя ме омагьоса и след всеки случай, когато съм я свирил, слушал или дирижирал, нейната мощ и правдивост не спират да ме изумяват“.

Концертът на Елгар е бил замислен през мрачните години на Първата световна война, във време, когато 62-годишният тогава композитор се е възстановявал след прекарана тежка операция. Много по-късно, преживявайки вече последната година от своя живот и отново болен, той е споделил на свой приятел, че мечтата му би се сбъднала, ако някога някой си тананика негова мелодия от този концерт, пишат организаторите на фестивала. Сега, 100 години по-късно след създаването на произведението, Кенет Уудс добавя: „От време на време би трябвало да се отдръпваме от твърде голямата популярност на творба като Виолончеловия концерт и да си припомним защо тя резонира толкова дълбоко у милиони слушатели. Отнело е известен брой години и дистанция от времето на Едуардианската епоха и Първата световна война, за да се осъзнае колко силно емоционална и носталгична е тази музика“.