Операта „Русалка“ на Антонин Дворжак никога не е била поставяна на най-представителната руска оперна сцена – Болшой театър. Творбата, която е „връстник“ на новия ХХ век– Дворжак я завършва към края на 1900г., е имала своята премиера на 31 март 1901г. в Прага. Почти 120 години по-късно, сега за първи път тя влиза в репертоара на Болшой театър, и то на оригиналния за творбата чешки език, а премиерните представления се състояха от 6 до 9 март 2019г.„Обичам да навлизам на територия, за която изглежда, че всичко е казано…“, твърди режисьорът Тимофей Кулябин, чиято е постановката. Преди премиерата той сподели пред РИА Новости, че „в тази музика има много красота – не само в смисъла на „красивото“, но и в съразмерността на сюжета и музикалния материал; една много убедителна партитура, която те заставя не просто да се наслаждаваш на Дворжаковите мелодии, а също и да вярваш на чувствата на героите, които пеят на сцената“.
34-годишният театрален и оперен режисьор Тимофей Кулябин вече е работил веднъж за Болшой театър – върху „Дон Паскуале“ на Доницети през 2016г.През 2017г. той постави „Риголето“ на Верди в Оперния театър на немския град Вупертал. Все още се помни неговото сценично решение на „Танхойзер“ от Вагнер в Новосибирск през 2014г., което предизвика множество ожесточени реакции и спорове. Заради това директорът на Новосибирския театър за опера и балет Борис Мездрич бе уволнен, а спектакълът – забранен, но пък веднага след това Кулябин получи покана от Болшой театър. Неговият „Танхойзер“ бе сравняван с филма „Левиатан“ на кино режисьора Андрей Звягинцев, поради сходната съдбаи на двете произведения. Но за разлика от тогава, сега още в първите отзиви за„Русалка“ се прокрадва друго сравнение - с най-добрите традиции на европейския модернизъм, а самият той казва: „Исках да запазя текстурата на приказността на героите, нимфите, водата, но в същото време - да разкажа една история за съвременните хора“.