„Норвегия е някак си много близка до Русия – споделяме една граница в далечния Север и усещам, че има културна свързаност между двете страни. Но, в същото време, Русия остава много отдалечена, заради своята политика, но и защото е трудно да бъдат разбрани огромните размери на страната и нейната история“. Това казва норвежкият пианист Лейф Уве Андснес, който иска да посвети следващото издание на своя Камерен фестивал в Розендал, Норвегия, на руския композитор Дмитрий Шостакович. Фестивалът предстои това лято и вече избрания надслов е „DSCH“ – една „музикална сигнатура на Дмитрий Шостакович“, според идеята на Андснес. По време на фестивала ще бъде изпълнен широк спектър от произведенията на композитора, но и на някои негови предшественици, съвременници и наследници. 48-годишният норвежки пианист иска не само да се свири и слуша музиката на този гений, но и да се говори повече за него и политическата среда, в която е живял – чрез поредица от разговори и лекции ще бъде поставен въпроса: „Можем ли днес да слушаме музиката на Шостакович, без да сме наясно с политическите последици повремето на композитора?“ Според Андснес, музикалният език на Шостакович е „изключителен“ и това го провокира да изследва този език, който „варира от музика с голяма дълбочина и драматизъм – симфониите, струнните квартети и сонатите, до филмовата музика и други по-леки творби, вдъхновени от кабаретния жанр и джаза“. Разглеждайки по-надълбоко руското наследство, Андснес казва: „Може би Мусоргски е имал най-силното влияние върху Шостакович… и смятам, че и двамата имат едно качество - нефилтрирана и почти брутална честност в музиката си“, четем в бележките на пианиста към програмата на фестивала.
Лейф Уве Андснес е не просто повлиян от музиката на Шостакович, а нещо много по-силно, което е преживял още в младостта си: „Шостакович въздейства емоционално като никой друг и аз никога няма да забравя първия път, когато бях буквално „ударен“ от неговата музика: бях на 16 години, беше Десетата симфония и аз излязох от концертната зала вече променен човек“.По отношение на другите автори, освен Шостакович, Андснес обещава, че на фестивала ще звучат Прокофиев, Стравински, Денисов, Шнитке и др. руски композитори, но специален акцент ще има върху Александър Вустин, за когото казва: „Роден в Москва през 1943г., Вустин е сравнително непознат извън Русия, но е важен музикален глас в родината си –изключително адмириран от колегите си. Самият аз знаех за неговата работа, преди да ми бъде представен от неколцина руски музиканти и веднага останах очарован. Пишейки в много различни стилове, той притежава силен персонален изказ, който би могъл да звучи натрапчиво хипнотично“.
Фестивалът продължава четири дни- между 8 и 11 август 2019г. и тази година ще се проведе за четвърти път.