Погледната през призмата на статистиката, класическата музика изглежда по различен начин. Тук имат значение повече цифрите, които оформят тенденции, а те са интересни за размисъл. Британският уебсайт Bachtrack ежегодно изготвя своя статистика, в която предлага актуални данниза най-търсените музиканти, най-често изпълняваните произведения, най-предпочитаните композитори, най-активните театри и оркестри, включително и насоките в живота на това изкуство за всяка отминаваща година. Така според Bachtrack, през 2018г. са преобладавали концертните изпълнения, следвани от оперните представления, а най-малък е дяла на представяните балетни спектакли. Когато става дума за композитори, то 10-те най-изпълнявани автори са: Бетовен, Моцарт, Ленард Бърнстейн /100 години от рождението/, Й.С.Бах, Брамс, Шуберт, Чайковски, Дебюси /100 години от кончината/, Шуман и Хендел. Една открояваща се тенденция е, че музиката на жените композитори все повече започва да звучи в концертните зали. Сред съвременните автори АрвоПярт е най-предпочитаният композитор, следван от Джон Уилямс, а при композиторките - Кая Саариахо, след която се нарежда София Губайдулина. По отношение на изнесените концертни програми по света - става ясно, че Симфоничните танци из „Уестсайдска история“ и Увертюрата към „Кандид“ на Бърнстейн са били най-често свирените творби през изминалата година.
Кои са 10-те най-заети оркестри? Това също е интересен въпрос, на който уебсайтът Bachtrack дава следния отговор: Кралският филхармоничен оркестър, който е изнесъл 150 концерта. След него са: Северозападната немска филхармония с 139 изяви, Чикагските симфоници с 126 концерта, Филаделфийския оркестър, свирил пред публика 123 пъти и Нюйоркската филхармония, с изнесени 120 концерта. Останалите състави са: Берлинската филхармония /119/, Бостънският симфоничен оркестър /116/, Виенската филхармония /110/, Лосанджелиската филхармония /107/ и Виенските симфоници /102/. Данните сочат и кои са най-ангажираните диригенти – и тук първенството държи Андрис Нелсонс, следван от Валерий Гергиев и Пааво Ярви, а едва на последното десето място откриваме името на Саймън Ратъл, докато Густаво Дудамел е в средата на тази класация, т.е. на пето място сред десетте най-заети диригенти. Bachtrack хвърля светлина и върху най-търсените пианисти и цигулари: Ефим Бронфман държи първенството при пианистите, а при цигуларите - Джошуа Бел.
В света на операта: американското сопрано Лизет Оропеза е певицата, която е била най-ангажирана през 2018г., а сред мъжете това е бас-баритонът Ервин Шрот. „Всяка година 1/3 от всички оперни представления са с творбите на Верди, Пучини и Моцарт“, посочва изданието и коментира това като „забавен факт“. Едва ли е изненада за някого една друга констатация, която ни ориентира кои са най-активните оперни къщи: Виенската държавна опера е на първо място, следвана от Пражкия национален театър и Метрополитън опера.
Функциониращ като база данни за многобройните музикални събития и факти в света, сайтът bachtrack.com прави уточнението: „Всички статистически данни са базирани на изпълненията, които са включени в списъка на Bachtrack за 2018 г. Това не е изчерпателен списък. Ние сме най-големият онлайн търсач на класически събития“, подчертава изданието.