Пьотр Андершевски, един от големите съвременни полски пианисти, сега е специален гост на публиката в Санкт Петербург и Москва. На 15 декември той изнесе рецитал в Концертната зала на Мариинския театър, а тази вечер свири в Голямата зала на Московската консерватория. И в двата концерта пианистът изпълнява избрани прелюдии фуги из II-ра тетрадка на „Добре темперираното пиано“ от Й.С.Бах и „33 вариации върху валс на Диабели“, ор.120 от Бетовен. В Санкт Петербург рециталът му бе включен в предварителната програма на фестивала „Лицата на съвременния пианизъм“ 2018г., а в Москва името на 49-годишния Пьотр Андершевски влиза в цикъла „Вечери на клавирната музика“ от сезона на Московската филхармония.
Вариации „Диабели“ отдавна са съществена част от репертоара на полския пианист - още преди 18 години той получи сериозно признание за своя запис, имаше и триумфален успех за концертното си изпълнение в лондонската Wigmore Hall, след което пианистът каза за Вариациите на Бетовен следното: „В сравнение с тях, всички сонати ми се струват банални…“По това време и режисьорът Бруно Монсенжон засне документалния си филм „Пьотр Андершевски свири Вариации на тема от Диабели“ от 2001г., а по-късно му посвети и филма – портрет „Пьотр Андершевски, неспокойният пътник“ от 2008г., в който пианистът говори за музиката, за изпълнителството и за своя произход, защото майка му има унгарско-еврейски корени, а баща му е поляк. Последва и още една творба на Бруно Монсенжон - „Пьотр Андершевски свири Шуман“ от 2010г., а шест години по-късно, през 2016г., самият пианист дебютира в киното като режисьор. Той засне 36-минутен документален разказ за родния си град, с който и до днес остава дълбоко свързан, въпреки че живее в Париж - нарече го „Името ми е Варшава“.
След соловите рецитали в Санкт Петербург и Москва, Андершевски продължава с друга творба на Бетовен, но в концерти, в които дирижира от стола на рояла: през януари 2019г. ще бъде солист и диригент на Градския симфоничен оркестър на Бирмингам в изпълнението на Първия клавирен концерт от Бетовен, който по-късно ще представи по същия начин и в родината си.