Бруно Монтейро: „В Португалия има много повече концертни зали, отколкото преди 20 години“

Бруно Монтейро: „В Португалия има много повече концертни зали, отколкото преди 20 години“

Цигуларят пред Класик ФМ

Ежедневникът “Público“ го определя като „без съмнение, един от най-добрите португалски цигулари на нашето съвремие", а седмичникът “Expresso“ го окачествява като „един от португалските цигулари с най-добра разпознаваемост". Според Fanfare Magazine той извлича „звук от полирано злато”, а Strad пише: „щедрото му вибрато произвежда ярки нюанси”. На свой ред, Gramophone хвали неговите „безпогрешни увереност и експресивност“ докато Strings Magazine завършва с това, че „заслужава много по-голяма част от светлините на световната сцена". Името му е Бруно Монтейро. Българската публика имаше възможността да го чуе миналата неделя, 25 ноември, когато той изнесе рецитал в Камерна зала „България“ със световноизвестния български пианист Людмил Ангелов. Повод за гостуването на цигуларя в България е 5-тата годишнина от създаването на Португалския културен и езиков център „Камойнш“ – София. „Много хубаво е, че Институтът „Камойнш“ разпространява и промотира португалската класическа музика, а не само стила фадо, с който страната ни е известна. Има хора, които се интересуват и от други жанрове- класическа музика, джаз, изобразително изкуство, скулптура, където също има много интересни произведения и творци“, посочи Монтейро в ефира на Класик ФМ радио.

Бруно Монтейро e международно признат цигулар. Възпитаник е на Manhattan School of Music – Ню Йорк, където се усъвършенства при Патинка Копец (с която Пинкас Цукерман ръководи Младежката артистична програма на Националния център за изкуствата в Отава), Исидора Коен (от Juilliard Quartet и Beaux Arts Trio) и членове на American String Quartet. Португалският музикант е свидетел на развитието на музикалната сцена в родината си, както и на образователните програми. „Повече от всякога има млади хора, които учат музика в Португалия, и все повече музикални училища и оркестри от когато и да било. Въпреки че има много португалски младежи, които изучават музика, много от тях смятат, че тя е хоби и не осъзнават, че класическата музика е един от най-трудните пътища, по които човек може да поеме в живота си“. По думите му „децата обикновено започват да учат музика под влияние на родителите си или под влияние на техни приятели, които се занимават с музика. Онези, които действително завършват своето музикално образование, са малко“.

В предаването „Сутрешно кафе“ Бруно Монтейро разкри причината за повишения интерес на аудиторията за класическа и джаз музика в иберийската страна. „В Португалия бяха създадени много повече концертни зали, отколкото имаше преди 20 години например. Сега всеки малък португалски град има много добри концертни зали – нещо, което не съществуваше преди 20-25 години. По онова време бяха основно Лисабон, Порто и Коимбра, които имаха зали. Сега се получи така, че много повече хора имат достъп до класическата и джаз музика чрез тях. Билетите са относително евтини и същевременно има голямо предлагане на концерти, изпълнения. Предвид съвременния начин на живот, заетостта на хората, много често те предпочитат да си почиват, отколкото да отидат на концерт. Но все пак, има заинтересована публика и залите са пълни“.

Като солист, но и като камерен музикант, Бруно Монтейро свири в престижни концертни зали и фестивали в Португалия, Испания, Франция, Италия, Дания, Филипините, Малайзия, Южна Корея и в САЩ ( „Карнеги хол“). В списъка с оркестри, с които е работил, се открояват Английския камерен оркестър, Симфоничния оркестър на Португалия и Симфоничния оркестър на Палма де Майорка. Критиката описва интерпретациите му като пълни с "жизненост и въображение, които несъмнено са ориентирани към бъдещето" и достигат до „почти перфектен баланс между изразителното и интелектуалното”. През 2014г. под знака на Naxos излиза записа на Бруно Монтейро с интеграла от произведения за цигулка и пиано на Фернандо Лопеш-Граса, когото лично е познавал. Звезден албум в кариерата му е и този с интеграла от произведения за цигулка и пиано на Карол Шимановски (2015), издаден от Brilliant Classics и получил положителни отзиви в BBC Music Magazine и Musical Opinion. Албумът е избран за CD на месец март 2018г. на изданието Forbes в САЩ. Последният му диск включва интеграла от произведения за цигулка и пиано на Ервин Шулхоф, който излиза през 2016г. отново под знака на Brilliant Classics. Във всички записи цигуларят си партнира с пианиста и негов сънародник- Жуау Пауло Сантуш.

За българските музиканти, които работят в Португалия, за португалските композитори и за програмата, която бе представена пред столичната публика, чуйте повече от цигуларя Бруно Монтейро в интервюто на Георги Митов-Геми, преведено от Надежда Симеонова- преводач и преподавател в специалност „Португалска филология“ на СУ „Св.Климент Охридски“.