„Соня Йончева. Sempre Libera” със световна премиера на Киномания 2018

„Соня Йончева. Sempre Libera” със световна премиера на Киномания 2018

Георги Тошев и Ема Константинова разказват

В рамките на Киномания 2018 предстои световната премиера на документалния филм „Соня Йончева. Sempre Libera”, посветен на живота и израстването на българската оперна прима до най-обещаващото сопрано в света днес. Специално за събитието тя се завърне в България след успешното си турне в Латинска Америка, където покори публиката в най-големите концертни зали в Мексико и Чили. Премиерата в нейно присъствие ще бъде на 26 ноември от 19:00 часа в кино „Люмиер Лидл”.

„Соня Йончева е неистова човешка природа. Човек, който стига докрай с всичко, което се заеме. Такава е от малка, доколкото от разбирам от свидетелствата на най-близките й- учителите, майка й, брат й, и няма да се учудят зрителите след филма защо тя е стигнала тук, където е“, сподели в ефира на Класик ФМ радио режисьорът и продуцент на филма Георги Тошев. Водещият на предаването „НЕпознатите“ по bTV и автор на редица музикални и документални филми работи в тандем с режисьора по монтажа и съсценарист Ема Константинова. По думите й „много често портретите, които правим, са за хора, които не са между нас или са в заника на творческия си път. Това е първият сериозен филм за нея, въпреки че снимани много репортажи, видеоматериали“. Прочутата ария на Виолета от операта „Травиата“ от Джузепе Верди, която дава заглавие на филма, не е избрана случайно. „Виолета е емблематична роля за Соня. Тя има специално отношение към този персонаж. Соня споделя, че никога не успява да влезе с рутина в образа на Виолета. Всеки път тя открива нещо ново. Другата причина е, че Соня е свободен дух, истинска, естествена, непревзета. Едно от работните заглавия, върху които мислихме, беше „Винаги истинска“.“ Филмът проследява напрегнатото ежедневие на младата оперна прима, която триумфира в 50 от най-големите роли в световния оперен театър, но и надниква един много съкровен свят на нейния живот, семейство, професионални и лични приятелства. Зрителите ще открият в лентата и знаменитости като Пласидо Доминго, Антонио Папано, Томъс Хемпсън и др.

„Не беше лесно да застанеш зад кулисите на Метрополитън и „Ла Скала" и да снимаш. Не беше лесно да бъдем допуснати с оператора Румен Василев на целия звукозаписен процес 3 дни в Баварското радио в Мюнхен“, спомня си Георги Тошев. И допълва: „Имаше един критичен момент по време на записите на Вердиевия й албум. Тя записваше с маестро Дзанети в присъствието на шефа на Sony. Соня има безпогрешен слух. Тя отхвърляше всички предложения на екипа- най-добрите звукорежисьори. Казваше: „Ще го пея пак докато на мен ми хареса“. Имаше един момент, в който атмосферата в малката тонрежисьорска стаичка беше толкова нажежен, че някак си с оператора се спогледахме и си казахме: „Може би е време да напуснем“… Много интересно, че Соня, когато записва, се събува боса. Има неща, които камерата ни успя да хване от малките ритуали на артиста- вълнението, притеснението, скритата емоция“.

„Соня Йончева. Sempre Libera” е заснет в рамките на 2 години и половина и е изпъстрен с размислите на българската оперна прима, които могат да послужат като кредо на всеки човек. „Когато се коментираше въпросът за страха дали да се поеме ангажимент, тя обясни своята смелост с това, че не е вкопчена в сегашното си битие на певица. Казва: „Дори и да загубя гласа си и какво? Тогава ще правя нещо друго“ . Това е много здравословен начин на мислене, защото позволява да фокусираш ресурсите си в нужната посока, а не да ги разпиляваш в страхове и неуверености. Според мен, този съвет е приложим във всички сфери на живота и във всички професии“.

Според Георги Тошев, „отвъд успеха, отвъд красивите костюми, се води една непрекъсната битка не само с нотите, но това е битката с големите импресарии. Нищо не се е променило от времето на Калас. Може би единствено и само днес да си на голямата сцена означава да правиш редица лични компромиси. А Соня Йончева продължава да живее с онова „симпатично нахалство“ на талантливата млада дама, която сбъдва собствените си мечти- да са щастливи най-близките си. Открих една щедрост, която не е характерна за хора, които имат звезден статут, който Соня Йончева има….Аз го преживях на няколко пъти в Метрополитън опера, Ковънт Гардън, Щатсопера Виена- Соня Йончева е посрещана като рокзвезда. Едва ли са много българите, с които днес ние можем да се похвалим, че Ню Йорк е облепен с техния лик или че в Париж в метрото можем да видим снимка от новата й премиера или че в Залцбург името на Соня Йончева е редом с това на Пласидо Доминго.“

Режисьорът и продуцент подчерта ролята на Програма „Култура“ на Столична община, както и на г-жа Таня Рапо- българка, която живее от години в чужбина, благодарение на които филмът вече е факт. „Аз съм много щастлив, че първият филм за Соня Йончева се случва сега, когато всичко й предстои, но има вече едни 10 години, които са много солидна основа…. Соня е открит човек, но тя е жена и артист, която носи тайни. Тепърва те ще бъдат разгадавани и от публика, и от режисьори, и от диригенти“, заяви Георги Тошев.

Предпремиерата на лентата, заснета от операторите Румен Василев, Иво Стайнов и Николай Барулов, ще се проведе на 23 ноември в кино „Одеон“, а в рамките на Киномания 2018 ще има и още една столична прожекция- на 29 ноември в Дом на киното. Началният час е 19.00ч. Предстои и телевизионна версия в „Непознатите“ по bTV в два епизода с неизлъчвани кадри. От 2019г. филмът е откупен от няколко световни телевизии, като се предвиждат филмови премиери във Виена, Берлин, Париж, Лисабон, Барселона.

Интервютата на Георги Митов-Геми със създателите на филма „Соня Йончева. Sempre Libera” Георги Тошев и Ема Константинова ще откриете в звуковия файл под снимките вляво.