Мъжете продължават да доминират в симфоничните оркестри

Мъжете продължават да доминират в симфоничните оркестри

оркестри

Според наскоро публикувано проучване, което разглежда състава на симфоничните оркестри в съотношението мъже – жени, се оказва, че повече от половината оркестранти са от силния пол. Разгледани са над 20 от най-добрите симфонични оркестри по света и сред почти 2500-те оркестранти и от двата пола, участвали в изследването, 69% са мъже. Статистическият анализ бе публикуван в уебсайта Quartz at Work и върху него са работили Оливър Стейли и Аманда Шендрък. „Тази есен големите симфонични оркестри в света ще открият сезон 2018/2019 и точно както е от десетилетия насам, много от тях ще бъдат рязко сегрегирани по пол. Мъжете отново ще съставляват по-голямата част от медните и дървени духови, заедно с изпълнителите на ударни, а повечето арфисти отново ще бъдат жени“, обобщават авторите на проучването. „Резултатите са очевидни“, категорични са те и допълват картината с по-конкретни цифри: „От 2438 музиканти работещи на пълно работно време, които разгледахме, 1677 бяха мъже /69%/. Но при много инструменти мъжете дори са по-непропорционално представени: при фагота 86% са мъже, при контрабаса - 95% и при тимпаните - 96% са предимно мъже“. А колкото до медните духови, авторите правят извода, че сред 103-ма тромпетисти от 22 оркестъра, които са проучили, само един изпълнител е бил от нежния пол. Нещо повече – те не са открили нито една жена в групите на тромбоните и тубите: „Няма нито една жена сред 99-те тромбонисти и 26-те тубисти. Единствено при арфата, на която 94% от изпълнителите са жени, тенденцията върви в другата посока“.

Данните за проучването са били събрани през август 2018г. За база в избора на оркестрите е послужила класацията на авторитетното британско списание „Грамофон“ за „най-добрия симфоничен оркестър в света“. Тя се оглавява от Кралския Концертгебау оркестър, следван от Берлинската и Виенската филхармонии, а след тях се нареждат Лондонския симфоничен оркестър и Чикагския симфоничен оркестър. В първите десет са още: Симфоничният оркестър на Баварското радио, Оркестър Кливланд, Лосанджелиската филхармония, Будапещенския фестивален оркестър и Щатскапеле Дрезден. Останалите състави от Топ 20 на „Грамофон“ са: Бостънският симфоничен оркестър, Нюйоркската филхармония, Симфоничният оркестър на Сан Франциско, Оркестърът на Мариинския театър, Руският национален оркестър, Филхармонията на Санкт Петербург, Гевандхаус оркестър Лайпциг, Оркестърът на Метрополитън опера, японският Оркестър Сайто Кинен /данни от който не са били използвани в настоящото проучване/ и Чешката филхармония. Правейки изследването си, музикалните журналисти от Quartz at Work са добавили и още няколко състава, за да разполагат с данни от общо 22 първокласни ансамбъла: Симфоничния оркестър на Сао Пауло, Китайския филхармоничен оркестър и Кралската филхармония на Ливърпул. Коментирани са и причините за състоянието на оркестрите през 21 век, много от които се коренят в общоприетия морал още от 19 век или традициите при военните /духовите оркестри/, където женското присъствие е изключено.