Пиесата „33:8“ на Владимир Джамбазов ще прозвучи по време на българската премиера на дебютния албум на Лаура Фарре Росада. Енергичната творба, вдъхновена от кривото садовско хоро, впечатлява каталунската пианистка и математичка, която ще гостува на 17 октомври 2018г. в камерна зала „България“, за да представи своя компактдиск „Френски блян“.
„Преди 7 години докато бях във Великобритания, за да участвам в майсторски клас, случайно открих произведение на Владимир Джамбазов. Потърсих творбата, която не беше публикувана. След известно време се свързах с композитора. Разучих произведението и направих премиера в Испания, където не беше изпълнявано никога. Преди 4 години пристигнах в България, за да се запозная лично с Джамбазов, с града, в който живее и с музиката, която прави, и това беше един много добър опит за мен“, сподели Лаура Фарре Росада в ефира на Класик ФМ радио.
След интернет кампания за набиране на средства, в която се включват 208 покровители от 28 страни, албумът е записан. Освен българското произведение, в диска са включени от ранните творби на Оливие Месиен до музикалния гений на Тиери Ескаич, както и композиции на Анри Дютийо и Филип Манури. По думите на младото дарование, „пазарът на класическа музика е пренаситен. Всички млади таланти започват кариерата си, като записват дискове, в които включват произведения, които са записвани безброй много пъти. Затова съм очарована от съвременната музика и ми се иска по някакъв начин да акцентирам на нея в кариерата си… Така избрах по-различния подход – да създам албум с музика на живи композитори. Втората част от проекта ми е да го представя в държавите, в които живеят и работят те“.
Лаура Фарре Росада е възпитаничка на Музикалния колеж в Каталуния, откъдето има магистърска степен, като комбинира музикалните си проучвания с бакалавърска степен по математика в Политехническия университет на Каталуния. Талантливата пианистка извършва задълбочени проучвания на връзките между математиката и музиката, като се вълнува от две теми: „Първата е как са се развивали тоналностите през вековете и как математиците са спомогнали за усъвършенстването на инструментите, за да постигнат перфектната звучност и какви различни прототипи са се появили до създаването на днешното пиано. Другата тема, която изследвам, е как може да се използва математиката, за да се помни по-добре музиката и по-конкретно съвременната музика“. На въпрос дали добрият музикант трябва да бъде добър математик?, Росада е категорична: „Не е задължително. Мисля, че добрият музикант не трябва да бъде добър математик, но лично на мен математиката ми помогна в света на музиката. Тя е начин да решиш проблемите, пред които се изправяш, като например да научиш наизуст едно ново произведение, като започнеш от нулата. Трябва да изградиш стратегията си. Всеки пианист го прави, за да може да научава нов репертоар. Тази перспектива ми помогна и улесни работата ми, но възможностите“.
Има ли сходства в естетиките на испанската и на българската музика? Какво е мястото на творбите на съвременните композитори в Каталуния, Испания? Защо е важно участието на пианистката в едногодишната програма NEXT, основана от сър Саймън Ратъл? Чуйте отговорите от интервюто на Георги Митов-Геми с Лаура Фарре Росада в звуковия файл под снимките вляво.