„Почина Монсерат Кабайе, най-добрият глас на XX век”

„Почина Монсерат Кабайе, най-добрият глас на XX век”

Отиде си „Превъзходната”

„Почина Монсерат Кабайе, най-добрият глас на XX век” – с това заглавие испанското издание „Ла Вангуардия” публикува статията си за испанската оперна дива, която издъхна на 85-годишна възраст в събота, 6 октомври 2018г., заради влошено здравословно състояние. Националните радио и телевизия на Испания излъчиха поредица от предавания, посветени на един от най-великите гласове на отминалото столетие.

От Театър „Лисеу” в Барселона, където преминава съществена част от кариерата на великото сопрано, наричано „Превъзходната”, оповестиха откриването на книга за съболезнования, както и възможност да бъдат оставени цветя във фоайето на оперната институция. Във връзка с траура знамената на фасадата на сградата ще бъдат свалени наполовина днес. Близките на оперната прима са избрали церемония в по-тесен кръг за полагане на тленните й останки.

От Кралския двор на Испания изпратиха официално комюнике до медиите, в което се изразява скръбта от загубата на „грандамата на операта”, „легендата на универсалната култура” и „най-добрата сред най-добрите”. Пред агенция „Ефе” испанският премиер Педро Санчес отбеляза със съжаление смъртта на “голямата посланичка на нашата страна, призната по целия свят. Нейният глас и благост ще останат винаги с нас”. По думите на испанския Министър на културата Жозе Гирао, „светът на операта осиротя”. „Ще помним винаги не само нейните велики роли в оперните театри, а и емоционалните жестове като сред тях беше участието й в Театър Лисеу в Барселона, където се разви кариерата и живота й”. Кметът на града Ада Колау подчерта, че „Барселона винаги ще я помни”.

От Виенската щатсопер изказаха съболезнования за кончината на великата оперна прима. „Със загубата на Монсерат Кабайе ни оставя една от най-впечатляващите личности в оперното пеене на XX век. Нейният красив глас, отлична техника и очарователна харизма вдъхновяваха и събуждаха емоциите на поколения почитатели на бел канто”, заяви директорът на оперния театър Доминик Мейер пред агенция АПА.

Пред радио „Каталуния” тенорът Хосе Карерас лаконично посочи, че „Кабайе е най-голямото сопрано на света. От всички сопрани, които съм чувал на живо, никое не беше като нея”.

Испанската оперна дива и педагог Тереса Берганса коментира в социалната мрежа, че е родена в една и съща година с Кабайе и счита, че „си отиде не просто една оперна артистка, а загубихме една от големите”. Берганса написа, че “тя знаеше, че композиторът не съществува без изпълнителите и че съвършенството не е нищо повече от едно скромно средство на артиста. Светът се превърна във враждебна джунгла за операта, бляскавостта на абсурдните постановки и славата, изобразена в Инстаграм, докато избледнее същността на това изкуство. Защо толкова много дадоха живота си, за да го защитават? Нека седи в удобния му фотьойл и да оставим да звучи гласа й -гласът на Монсерат, който влиза през голямата врата на небосклона на оперното изкуство. Благодаря ти, моя приятелко, за тази огромна страст”.

„Скъпа моя, Монсерат, какви невероятни живот и кариера си имала. Благодаря ти за твоя невероятен глас и безбройните мигове на радост, които даде на света. Винаги ще ценя множеството ни изпълнения заедно и многобройните записи, които направихме през годините. Каква привилегия бе да споделям сцената с теб. Ще липсваш. Почивай в мир! Бог призова още един ангел към своето царство!” Това написа в социалната мрежа световноизвестният тенор, диригент и партньор на сцената Пласидо Доминго след новината за кончината на Монсерат Кабайе. Пред испанския вестник „Ел Паис” той посочи, че това е „огромна изненада и тъга, че загубихме голямата испанска оперна певица, каталунка с големи човешки качества.“ Последната им среща е била преди година и половина на наградите на списание Opera actual, когато се събират испанските оперни изпълнители със световна слава. „Събрахме се в Театър Лисеу с Хайме Аргал, Хосе Карерас, Жоан Понс, Тереса Берганса...”, спомня си Доминго. „Гласът й бе уникален, не можеше да се сравнява с никого, с особената си звънливост. Тя владееше умението да събира фразите една след друга, че си казвах: „Монсерат, кога ще дишаш?”" Въпреки че на сцените са пяли и в „Аида”, и в „Бал с маски”, и в „ Африканката”, Доминго споделя, че „светът на операта е такъв- понякога се засичате пет пъти в една година, а после не се виждате 10 години”. Според „Кралят на операта”, „ годините минават и всички имаме здравословни проблеми, логични за възрастта, но истината е, че не го очакваш”.

Сбогом, Монсерат! Дълбок поклон!