Какво е да попаднеш „на шега“ в Кралската музикална академия в Лондон, за да изучаваш „Музикален театър“? Какво е да си един от двамата българи, които завършват тази специалност? Какво все още липсва в българското висше образование по музика? Отговорите потърсихме навръх Международния ден на музиката от Виктор Ибришимов, когото българската публика вече познава от сцената на Музикалния театър в София. Младият талант покори сърцата на почитателите на мюзикълите „Достатъчно“ и „Малкият принц- Пътуването на розата“, композирани от д-р Емелина Горчева. „В чужбина има изключително сериозни традиции. Мюзикълът като жанр започва в края на 19 век и произлиза от пъбовете в Лондон. Впоследствие се пренася в Америка, където се доразвива. Това е един век. Ние отскоро имаме собствени музикално-театрални произведения и тепърва трябва да се учим на много неща, но мисля, че такъв спектакъл, такава музика, е в правилната посока“, подчертава той.
Виктор Ибришимов израства в семейството на дублиращата актриса Христина Ибришимова и аниматора Христо Ибришимов. „Малко са нещата, които могат да те направят толкова щастлив, колкото изкуството, с което се занимаваш. Особено когато това е музиката“, подчертава той. Неслучайно съдбата го отвежда в Кралската музикална академия в Лондон, където му преподават бродуейският режисьор Джеръми Самс и колегите му Мат Райън и Шийла Ханкок, а програмен лидер е музикалният директор на спектакъла „Фантомът на операта“, поставен на Уест Енд. „Аз отидох с идеята, че просто ще ме учат да пея“, обяснява Ибришимов в ефира на Класик ФМ радио. „Не. Музикалният театър, на първо място с малки изключения, е актьорско майсторство, съчетано с пеене - как ще пренесеш една песен като история? Всичко е подчинено на историята, а музиката е на второ място. Това беше един от проблемите, с които трябваше да се сблъскам“, разкрива Ибришимов за престоя си в престижното британско учебно заведение. „Атмосферата е невероятна. Когато отидох там и видях колегите ми, аз бях в шок как съм с толкова много талантливи хора на едно място. Получаваш наистина комплекс за малоценност. Трябва да „буташ напред“, да учиш двойно повече от тях, защото те са израснали с това изкуство“, споделя Виктор Ибришимов.
„За съжаление в България няма адекватно образование по мюзикъл. Никъде не се изучава като предмет. В Академията няма мюзикъл, има проекти, но като жанр не се изучава и това ми е малко болно“, твърди възпитаникът на НМА „проф. Панчо Владигеров“. И допълва: „Искам още повече хора, не само актьори и певци, да се заинтересоват какво значи мюзикълът като културен феномен на Запад, а и хореографи, композитори. Това е една много богата история от последните 100 години. Тя трябва да се изучи, за да може тук по някакъв начин да еволюира като жанр“.
Какво още сподели Виктор Ибришимов, чуйте в интервюто на Георги Митов-Геми, разположено в звуковия файл под снимката вляво.