„Тази музика е в съвсем друг жанр, а не в този, в който обикновено работя“, призна Кирил Рихтер в предаването „Сутрешно кафе“ с водещ Георги Митов-Геми. Създателят на музиката за отминалото Световно първенство по футбол, което се проведе в Русия, гостува в България за тържествен концерт в рамките на „Дни на Москва в София“, чиито домакин бе Столична община. В студиото на Класик ФМ радио Рихтер припомни историята на тази покана - да напише класическо произведение за Мондиал 2018: „Винаги има „врабче, което каца на рамото ти“. За мен беше учудващо, че Fox Sports ме избраха, тъй като са гледали мои записи в интернет. Видели са мое много старо изпълнение в парка Горки, където съм седнал с джинсово яке и с шапка на главата. Според тях, докато аз съм свирил, хората са се събирали, за да слушат тази музика. Това е било решаващото при избора на медийната компания. Направихме премиера в Ню Йорк с музиканти от Метрополитън опера, а впоследствие се върнах в Москва, за да довърша работата по аранжимента“.
Младият руски композитор и пианист завършва специалност „Квантова физика" в Националния университет за изследване на ядрената енергия „МИФИ“. След това се насочва към света на модата – получава бакалавърска степен по моден дизайн в Британското висше училище за мода и дизайн. Поканен е на прослушване в Московската консерватория, а през 2010г. решава да се посвети изцяло на музиката. В творчеството на Кирил Рихтер откриваме една специално произведение, което прозвуча и в София. Заглавието му е „Mechanismus“ и представлява „поклон към всички композитори, които са били репресирани или не са могли да работят свободно в страната“. Според Рихтер, „тази музика в по-голямата си част е не за физическите, а за вътрешните механизми т.е за тези, които съществуват вътре в човека – нашите вътрешни метрономи, камертони, които ни помагат да оставаме такива, каквито сме, и да не излизаме от предначертания път“.
Световните медии често сравняват Кирил Рихтер с известния му съименник, британски съвременен композитор и знаменитост Макс Рихтер, предричайки му същата световна слава. „Имам различни методи на работа- импровизации, работа с партитури..., или нахвърлям нещо върху хартия, или използвам компютърни програми“, заявява младият талант, който придобива популярност с филмовата си музика. Той е автор на саундтрака към научно-фантастичния блокбастър "A Rough Draft", базиран на романа на Сергей Лукяненко и на саундтрака към драмата на известния режисьор Иван Твердовски "Jumpman" („Зоология“), за които получава редица награди.
„Киното – това са рамки, поставени от самия режисьор. Композиторът не е най-главният човек и е много важно да не си най-важният. Това ти дава възможност да развиеш музикалната си идея и да я предадеш в материал, който съзнателно не би избрал за себе си. Филмовата музика е бъдещето и за това говори и Ленард Бърнстейн, но не за това че бъдещето е на киното или на музиката, а за логиката в кинематографичните произведения“, споделя руският музикант.
Чуйте цялото интервю с Кирил Рихтер, преведено от Цветанка Накова, в звуковия файл под снимката вляво.