Ансамбъла на Академията за старинна музика в Берлин – АКАМУС с първо гостуване в София

Ансамбъла на Академията за старинна музика в Берлин – АКАМУС с първо гостуване в София

13 октомври, 19ч., Студио 1 БНР

Ансамбълът на Академията за старинна музика в Берлин - АКАМУС е сред лидерите на световната камерна музикална сцена и името му е неизменно присъствие в програмите на едни от най-големите музикални зали по света. По покана на Гьоте-институт България за първи път и София ще бъде спирка в световното турне на Акамус. Ансамбълът ще изнесе концерт с барокова музика на 13 октомври от 19:00 ч. в Първо студио на Българското национално радио. Репертоарът включва произведенията на едни от най-великите барокови композитори като Верачини, Пърсел, Хендел, Ребел и Вивалди.

Публиката ще има възможността да се наслади на едно богато и пъстро музикално пътешествие, което ще премине през пулсиращия Лондон на Хендел, ще я срещне с Телеман в мултикултурното пристанище на Хамбург, ще продължи към буйния Париж на бунтовниците. Красотата и виртуозността на италианската музика няма да остане незабелязана, а ще бъде представена от майсторски концерт за два обоя на Вивалди, както и от енергичните ноти на Джеминиани.

Акамус ще пренесе във времето на барока не само с изпълнението и програмата си, но и със звука на автентичните си инструменти. Специално за концерта ансамбълът пристига и с уникална лютня от 18-ти век, която е рядка антика, запазила духа и звученето на времето. Паралелно с това и съвместно със Софийска филхармония и Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ Гьоте-институт България организира два майсторски класа с музикантите от Акамус, които ще се проведат на 12 октомври. Първият е посветен на струнните инструменти и ще бъде ръководен от концертмайстора и цигулар Бернард Форк, а вторият - за дървени духови инструменти, ще се проведе от Кристиан Бойзе (фагот) и Михаел Бош (обой).

Гостуването на Акамус в България се реализира от Гьоте-институт с любезната подкрепа на Българско национално радио, Националната музикална академия и Софийска филхармония. Билети за концерта могат да се закупят на касите на Рекламно-информационния център на БНР (бул. „Драган Цанков“ 4), на „Кантус Фирмус“ в зала „България“ и онлайн в мрежите на ticketsbg.com и eventim.bg

Програма:

Франческо Мария Верачини (1690 – 1768):

Увертюра No. 6 в сол минор

(Allegro – Adagio – Allegro – Menuett)

 

Хенри Пърсел (1659 – 1695):

Три партии върху остинатен бас

 

Георг Фридрих Хендел (1659 – 1759):

Кончерто гросо Оp. 6, No. 1 в сол мажор

(A tempo giusto – Allegro – Adagio – Allegro – Allegro)

 

Жан-Фери Ребел (1666 – 1747):

„Лицата на танца”

(Prélude – Courante – Menuet – Bourrée – Chaconne – Sarabande – Gigue – Rigaudon – Passepied – Gavotte – Sonate – Loure – Musette – Sonate)

 

- пауза -

 

Георг Филип Телеман (1681 – 1767):

Сюита за оркестър „Мюзет”*, TWV 55:g1

(Ouverture – Napolitaine – Polonoise – Mourky – Menuet – Musette – Harlequinade)

 

Антонио Вивалди (1678 – 1741):

Концерт за два обоя в ре минор, RV 535

(Largo – Allegro – Largo – Allegro molto)

 

Франческо Джеминиани (1687 – 1762):

Кончерто гросо No. 12 в ре минор „La follia” (по Арканджело Корели)

(Тема с вариации)

 

 * Френски вид гайда.

 Повече за ансамбъла на Академията за старинна музика, Берлин

Основан в Берлин през 1982 г., ансамбълът на Академията за старинна музика в Берлин (известен още като Акамус) днес е сред лидерите на камерната музикална сцена, постигнал безпрецедентен световен успех. Досега ансамбълът е бил под ръководството на редица изявени диригенти и концертмайстори, сред които Бернхард Форк, Георг Калвейт и Стефан Май. Годишно ансамбълът изнася над 100 концерта, а съставът му варира в размери от камерен до симфоничен оркестър. Независимо дали в Ню Йорк, Токио, Лондон или Буенос Айрес, ансамбълът на Академията за старинна музика е търсен и неизменно присъствa на най-реномираните европейски и световни музикални сцени, а САЩ и Азия са традиционни дестинации за световните му турнета.

 Неслучайно Акамус заема централно място в културния и музикален живот на Берлин. Вече над 30 години Концертхаус Берлин предлага поредица от концерти под формата на абонамент, а от 1994 г. насам ансамбълът е основен двигател на бароковия репертоар в Берлинската държавна опера. От 2012 г. Акамус гостува редовно и на сцената на Принцрегент Театър в Мюнхен. Доказателство за международния успех на оркестъра са и продадените в над един милион копия записи от техни концерти и изпълнения на живо.

Повече за Бернхард Форк, концертмайстор

Бернхард Форк се посвещава на цигулката още от пет годишен. След като през 1986 г. се дипломира от музикалната консерватория „Ханс Айслер“ в Берлин под ръководството на Еберхард Фелц, Бернхард Форк се присъединява към състава на Берлинския симфоничен оркестър. Паралелно с това той проявява голям интерес към ранната музика и изпълнението ѝ на старинни инструменти и се обучава при някои от най-изявените имена в тази област на музиката, включително Николаус Харнонкурт от Университета „Моцартеум“ в Залцбург.

Бернхард Форк е част от ансамбъла на Академията за старинна музика в Берлин още от самото му създаване през 1982 г. Ангажираността му като един от концертмайсторите на ансамбъла е резултат от неговата интензивна работа със старинните инструменти и играе ключова роля при утвърждаването на състава от Берлин и неговия успех. Заедно с Акамус, Бернхард Форк редовно участва на сцената на най-големите музикални метрополии в Европа, а турнетата на ансамбъла го отвеждат до Близкия Изток, Япония, Югоизточна Азия, Австралия, Северна и Южна Америка. Принос към професионалното му развитие и реализация като цигулар оказва и съвместната му работата с бароковите оркестранти от Berlin Barock Solisten.

Многобройни записи и международни участия на концерти свидетелстват за неговата артистична мощ, към която се прибавя и работата му като преподавател във Висшето музикално училище “Ханс Айслер”- Берлин. Естествена стъпка от развитието му като съвременен цигулар се явява и създаденият от него през 1995 г. ансамбъл "Manon Quartet Berlin с  характерен репертоар от т.н. Втора виенска музикална школа. Неслучайно е и участието на оркестрантите в резидентната програма към Музикалният фестивал в Тангълуд.

През 2007 г. Бернхард Форк поема длъжността на музикален директор към Фестивала на Хендел в Хале и паралелно с това работи като художествен ръководител на концертната серия „Хендел в вкъщи“. През 2010 г. той  ръководи фестивалните продукции на оперите на Хендел "Орландо", „Алчина“ през 2012 г., Арминий през 2014 г. и Sosarme, Re di Media през 2016 г. Не на последно място, множеството издадени CD и DVD записи на негови концерти са пример за неговата успешна работа за фестивала.