Лойпа Араухо: „Балетът трябва да влезе в учебните програми“

Лойпа Араухо: „Балетът трябва да влезе в учебните програми“

Кубинската прима журира Балетната Олимпиада във Варна

„Балетът трябва да влезе в учебните програми“.Това заяви в ефира на Класик ФМ радио изтъкнатата кубинска примабалерина и педагог Лойпа Араухо. Тя бе поканена за член на журито на 28-ия Международен балетен конкурс Варна, който се проведе от 15 до 30 юли 2018г. и събра новите надежди на танца. Освен да оценява кандидатите, изтъкнатата кубинска примабалерина и педагог разкри тайни от своята кариера по време на майсторския клас от Международната лятна балетна академия към конкурса. „Конкурсите помагат за укрепването на мисловния напредък на всеки претендент за награда, за да се подготви много по-интензивно от обичайното“, споделя Араухо. „Днес съществува тенденцията да се фокусираш върху техниката си- да правиш много пируети, скокове или впечатляващи стъпки. Да, важно е, но не на всяка цена. Трябва да следваш стила и да танцуваш качествено…Виждам млади хора, които са бъдещето на танца в България“, коментира тя. И резултатите го показват: 3-та награда, бронзов медал и диплом за София Цуцакова /жени, старша възраст/, отличие за Джон Абенанти от Фонд „Нина Кираджиева“ за артистичност на български участник, получил най-висока оценка на ІІІ тур и поощрение за Георги Капитански, който е сред състезателите, участвали в ІІІ тур, но не получили награда или отличие. Страната ни спечели призове за хореография за постановки от последните 5 години - отличие II степен и грамота за Ангелина Гаврилова за оригиналните танцови решения под съпровода на музиката на Филип Глас - "My favorite toy", както и грамота за Надежда Дичева за хореографията на композицията на Иво Димчев "Traveling light", изпълнена на конкурса.

Балетната легенда от Острова на свободата се завърна в града на своя голям триумф. Лойпа Араухо печели златен медал във Варна през 1965 г. на втория международен балетен конкурс заедно с изявените балерини Наталия Бесмертнова и Наталия Макарова. „Този момент винаги остава в спомените ми и преди всичко в сърцето ми. Затова обичта ми към Варна и към България е много специална“.

Лойпа Араухо е наричана „едно от четирите бижута“ на кубинския балет заедно с Хосефина Мендес, Аурора Бош и Мирта Пла. „Това определение го измисли английският критик Арнолд Хаскел, който често посещаваше първите конкурси във Варна, в които се състезавахме“, спомня си Араухо. Тя е определяна и като „екзотичната орхидея в градината на балета”, за което счита, „че се доближава най-близо до същността на моята индивидуалност“.

Виртуозна, блестящо женствена и ярка, тя е обучавана от „стожерите на кубинския балет“ Фернандо, Алберто и Алисия Алонсо. През 1967г. Лойпа Араухо става примабалерина на Националния балет на Куба, с който печели сърцата на публиката по целия свят. И така до днес, когато работи като артистичен помощник-директор на Тамара Рохо в Английския национален балет. За слушателите на предаването „Сутрешно кафе“ тя разкри, част от изненадите, които подготвя реномираната британска трупа: „Новият сезон ще започнем с постановка, посветена на избухването на Първата световна война, която направихме още през 2008г. и носи заглавието “Lest we forget” /За да не забравяме/. Подготвяме и още три балетни спектакъла с трима различни хореографи. Първият е Лиъм Скарлет, който ще покаже балета си “No man’s land”/ “Ничия земя”/. Второто заглавие е “Second breath” /“Втори дъх”/ на Ръсел Малифан, а третият спектакъл се нарича “Dust” /”Прах”/ отново на Акрам Кан. За първи път ще правим и турне – в Ливърпул, Манчестър, Саутхемптън и там публиката ще види премиерата на “Манон” на Кенет Макмилън“.

Днес Лойпа Араухо е загрижена за бъдещите поколения, които се впечатляват от балета, тъй като са омагьосани от виртуалния свят:„Смятам, че в детска възраст трябва да се ограничава интернет и технологиите да не заменят игрите на малчуганите. Не може да заменят играта с кукли, не могат да заменят обличането с карнавални костюми и това да си представяш, че си принцеса или фантастичен герой. Ранното начало в танца е важно- едно дете може да се започне да танцува като на игра, да се движи, носейки своята пачка и балетни палци или туфли, които са истинска фантазия. След това трябва да се очаква от самата индивидуалност на детето дали то желае или не иска да продължи да се занимава с това“.

За ролите, които бележат кариерата й, за развитието на Националния балет на Куба през годините и за Алисия Алонсо и Мая Плисецкая отблизо ще научите в цялото интервю на Георги Митов-Геми с кубинската балерина и педагог Лойпа Араухо, разположено в звуковите файлове под снимките вляво.