Едно от най-коментираните събития в света на класическата музика започна с новина за своето следващо издание. Катарина Вагнер, която е директор на Вагнеровия фестивал в Байройт и внучка на композитора Рихард Вагнер, обяви на пресконференция, че маестро Валерий Гергиев ще има възможността да се изяви по време на феста през 2019г. За участието му се заговори още преди 2 години, като алтернатива на гостуването на талантливия венецуелец Густаво Дудамел. Догодина диригентът и художествен ръководител на Мариинския театър в Санкт Петербург и главен диригент на Мюнхенската филхармония ще направи фестивалния си дебют, като се качи на пулта на операта „Танхойзер“ с режисьор Тобиас Крацер. В новия прочит на прочутото Вагнерово произведение главната роля ще изиграе американския тенор Стивън Гулд, който през тази година ще се превъплъти в образа на Тристан от операта „Тристан и Изолда“, режисирана според принципите на минимализма от самата Катарина Вагнер.
Втората сензационна новина за Байройтския фестивал през 2019г , освен включването на Валерий Гергиев, е свързана с неговата сънародничка- оперната прима Анна Нетребко. Прочутото руско сопрано ще дебютира в ролята на Елза от операта „Лоенгрин“. Досега Нетребко редовно участваше в Залцбургския фестивал, който се провежда почти паралелно с Вагнеровия фест, отбелязват световните медии.
Както вече ви информирахме, Вагнеровият фестивал в Байройт бе открит с новата продукция „Лоенгрин“ от Рихард Вагнер. На официалното събитие присъстваха множество представители на политическия елит, водени от канцлера на Германия Ангела Меркел, която е верен почитател на събитието още от времето, когато беше лидер на опозицията. Главната роля в спектакъла бе поверена на полския тенор Пьотр Бечала, който трябваше да замести неговия колега Роберто Аланя. „Усилията на всички бяха необходими“, отбеляза Катерина Вагнер. Забележителният полски оперен изпълнител демонстрира своите качества и опит, които е натрупал в редица оперни заглавия на Рихард Вагнер. Това обяснява и вниманието на публиката и критиката, които бяха насочени повече към сценографията на Нео Раух и Роса Лой, както и към режисьорското виждане на Ювал Шарон. Новата продукция отбеляза очакваното завръщане в Байройт на баварското мецосопрано Валтруд Мейер /в ролята на Ортруд/. 62-годишната носителка на Награда „Грами“ не се е качвала на Свещения хълм от 2000г. заради скандала между нея и тогавашния директор Волфганг Вагнер. Почитателите на „Лоенгрин“ още помнят премиерата на Ханс Нойенфелс от 2010г., която предизвика възмущението на публиката и критиката заради сценографията, според която персонажът попада в природна среда, изпълнена с многоцветни лабораторни плъхове. Въпреки сериозните освирквания от почитателите на Вагнер, идеята беше приета и преди две години заглавието беше свалено от афиша на фестивала сред бурни овации.
От 2000г. липсва и името на световноизвестния тенор Пласидо Доминго. Той няма да пее на 31 юли 2018г., а ще поеме диригентската палка на операта „Валкюра“. Така за първи път в историята на престижния фест ще бъде представена само една от оперните постановки, включени в тетралогията „Пръстенът на нибелунга“, а не целия цикъл произведения. Сред акцентите на фестивала, който продължава до 29 август 2018г., ще отбележим оперни заглавия като „Парсифал“ с диригент Семьон Бичков, „Нюрнбергските майстори-певци“ с швейцарския маестро Филип Жордан и „Летящият холандец“ с диригент Аксел Кобер.