Реставрирано в Италия виолончело се завръща в Русия

Реставрирано в Италия виолончело се завръща в Русия

Инструментът

В края на миналата седмица в италианския град Кремона се състоя официалното представяне на реставрирано ценно виолончело, изработка вероятно от 1730г. на прочутия италиански майстор Пиетро Гуарнери /1695-1762/.Инструментът бе представен в Музея на цигулката в Кремона, след като приключи неговата реставрация, извършена в рамките на руско-италианския проект на държавно ниво „Руските сезони“ в Италия. Виолончелото е руска собственост и бе пренесено в Италия за реставрация, след което се завръща обратно в Москва, сред експонатите на постоянната експозиция на Руския национален музей на музиката. Едни от най-добрите италиански реставратори са работили върху неговите акустични характеристики, което не се случва за първи път по линия на това сътрудничество между двете страни. Сега виолончелото на Гуарнери става вторият инструмент, който бива възстановен– през миналата 2017г. цигулка на венецианския майстор Санто Серафин /1699-1776/, изработена през 1749г.и на която са свирили прочути цигулари, сред които и Олег Каган/1946-1990/, също беше реставрирана. Днес и двата инструмента принадлежат на Държавната колекция с уникални музикални инструменти на Руската федерация. По-рано тази година специалисти от двете страни работиха и върху мащабния проект „Митът Страдивари“, завършил с представянето на 15 редки инструмента, след които и цигулката на Санто Серафин.

Програмата „Руските сезони“ в Италия започна от началото на 2018г. в Рим и нейната цел е да популяризира културното наследство на двете страни, включително и усилията им за съхранението на музикални инструменти. В рамките на този своеобразен фестивал, Италия и Русия подписаха споразумение за създаването на първия руски държавен център за реставриране на музикални инструменти, с помощта на специалистите от Музея на цигулката в Кремона и Фонда „Страдивари“. Според руската страна, наличието на подобен център в Москва би бил много полезен за националната колекция, тъй като тя се нуждае от постоянен контрол и професионална грижа, още повече, че става дума за действащи музикални инструменти, а не само музейни експонати.