Един от съвременните фестивали, който се простира върху различни жанрове в изкуството, е Дягилевският фестивал, създаден по инициатива на Оперния театър в руския град Перм, а негов артистичен директор е гръцкият диригент Теодор Курентзис. Световни премиери на нови опери и балети, панорама на съвременния танц, изложби, много концерти със симфонична, камерна и органова музика, джаз, дори и ретроспективи на художествени филми – всичко това е в обичайната програма на Международния Дягилевски фестивал, който е кръстен на легендарния руски театрален и балетен импресарио от началото на ХХ век Сергей Дягилев /1872-1929/, организаторът на прочутите „Руски сезони“ в Париж. Перм е „градът на Дягилев“, защото самият той е живял там в детството си, по време на службата на неговия баща Павел Дягилев, именит руски генерал и потомствен дворянин. Там се намира и единствената в света къща-музей на знаменития импресарио, а сградата на Пермския театър за опера и балет е била построена и благодарение на значителната финансова подкрепа на фамилия Дягилеви.
Тази година през месец юни беше дадена платформа за представянето на шест руски премиери и две световни, а за предстоящото XIII-то издание /от 18 до 29 май 2019г./ фестивалът ще бъде открит с нова постановка на операта „Лулу“ от Албан Берг. „Автори на новата версия на „Лулу“ ще бъдат Теодор Курентзис и младият московски режисьор Максим Диденко, за когото често се говори в руските и европейски театри през последните няколко години. Хореограф и актьор, автор на ъндърграунд пънк проекти и шумно обсъждани творби на традиционната сцена в най-големите театри на Русия и Европа, той за първи път се захваща с поставянето на опера“, съобщават от Дягилевския фестивал. Освен това, за първи път ще бъде нарушена традицията за финалната вечер да звучи една от симфониите на Малер, а вместо това, изпълнението ще бъде на „Немски реквием“ от Брамс. Камерният оркестър „Малер“ е поканен за закриването и заедно с този първокласен европейски ансамбъл, с който Теодор Курентзис вече е работил, ще участва и Хорът MusicAeterna. Ето каква е една от поставените цели на Дягилевския фестивал, според неговия продуцент Марк де Мони: „… да бъде премахната бариерата, съществувала в продължение на много десетилетия между зрителите и артистите, между публиката и произведението, и да се покаже един нов подход към възприемането на музиката и театралното действие… Да разширяваме границите на възможното в театралния език и представите на зрителите за това - какво всъщност са театърът, музиката и изкуството“.