Чечилия Бартоли отново се покланя пред изкуството на кастратите

Чечилия Бартоли отново се покланя пред изкуството на кастратите

През лятото на 2019г.

Чечилия Бартоли представи програмата на следващия Залцбургски фестивал „Петдесетница“ през лятото на 2019г. Като негов артистичен директор, Бартоли избира фокуса на едно трагично и едновременно с това необикновено красиво изкуство – музиката за кастратите. „Времето на кастратите – това е едно от най-страшните времена в музиката, но едновременно и най-удивителния период, благодарение на който се е появила тази особена музика“. Думите са нейни и бяха казани преди близо десет години, когато тя издаде своя прочут албум „Sacrificium“/„Жертвоприношение“/, в който показа неаполитанската школа на кастратите. Уважаваната италианска певица, която отпразнува 52-ия си рожден ден на 4 юни, продължава да се вълнува от тази тема, разбирайки напълно парадоксалността на епохата от XVIII век и заявява: „Ще се поклоня пред кастратите на фестивала „Петдесетница“ в Залцбург през 2019г.“

В края на месец май Чечилия Бартоли представи вижданията си за четиридневната програма, която ще бъде проведена между 7 и 10 юни 2019г. под мотото „Небесни гласове“. С израза „Един Бог, един Фаринели ...“тя се покланя пред славния италиански певец – кастрат Фаринели /1705-1782/, чието истинско име е Карло Броски. Не само като изпълнител, но и като изследовател на старата музика, Бартоли иска за пореден път да осветли както тъмната, така и светла страна на някогашната традиция. „В Италия всяка година са били жертвани хиляди момчета, дори и преди да стане ясно дали те притежават красиви гласове или не. Момчетата са били кастрирани на седемгодишна възраст, за да се запази по този начин високия глас. Но, разбира се, в тази възраст никой не е знаел дали детето е имало музикален талант. И само малка част от тези хора са успявали да се издигнат на по-високо ниво в обществото“, разясняваше тя още при излизането на албума „Sacrificium“.Колкото до фестивала, Бартоли сега споделя, че от известно време е имала идеята да посвети едно от изданията му на изкуството на великите кастрати, но освен това, настоящия момент се е оказал съвсем подходящ:„Не е съвпадение, че мога да реализирам тази идея сега, когато дискусиите около злоупотребата с телесната неприкосновеност на артистите станаха толкова актуални… Както и в много случаи от днешно време, хората са използвали своите властови позиции с извинението, че подпомагат кариерите на безпомощни деца“. Представяйки програмата на сайта на Залцбургския фестивал, певицата разказва още, че този феномен е съществувал в Европа най-малко от XII век и смело назовава явлението като „злощастна традиция за осакатяване на хиляди момчета в името на великолепни произведения на изкуството“. Чечилия Бартоли споделя и съмненията си: „Имайки предвид това, се чудех дали трябва да ознаменуваме прекрасните художествени постижения на този период и дали изобщо трябва да представим тези творби. Мисля, че отговорът е ясен: безусловно! Но в същото време, феноменът трябва да бъде разгледан от различни гледни точки, а проблематичния му контекст - да бъде дискутиран“, уверена е тя.