Неотдавна пред вестник „The Guardian” Найджъл Кенеди обвини колегите си цигулари, че унищожават наследството на Й.С.Бах. Той смята, че повечето от тях не могат да свирят майсторски творбите на гениалния немски композитор и изпълненията им са лишени от страст. Кенеди, чийто път в световната кариера някога бе проправен от легендарния Йехуди Менухин, изразява мнението, че „Бах говори чрез цигулката на Менухин”. Той горещо препоръчва на своите колеги да не свирят музиката на Бах по един и същи технически начин и да не превръщат Баховите „философски шедьоври” в „плитки шоу-пиеси”. Британецът Найджъл Кенеди отдавна вече е признат за един от водещите цигулари, въпреки че доста често е скандално нетрадиционен в поведението си. Все пак сега се смята за необичайно неговото желание да бъде откровен пред медиите, особено коментирайки работата на свои колеги. Още през 2008г. той отхвърли някои много известни диригенти, определяйки ги като „егоцентрични” и като музиканти, които се интересуват само от пари и престиж, за сметка на собственото си сработване с оркестрантите. Той дори възкликна: „Защо искате да стоите там и да размахвате диригентската палка, когато можете да свирите на някой инструмент?” Найджъл Кенеди е особено раздразнен от съвременните интерпретации на Бах, които според него са лишени от динамика, страст и огън. А така наречените „автентични” тълкувания, при които се свири на инструменти от съответния исторически период, за прочутия цигулар са безсмислени, защото „всички те избутват Бах в едно гето, което оставя у слушателя усещането, че музиката на великия композитор е само математика и техника...” Найджъл Кенеди твърдо поддържа тезата си, че никога не трябва да се загубва „емоционалното ядро” в композициите на Й.С. Бах. Заради всички тези свои изказвания, съвсем разбираемо, цигуларят си спечели и много противници. Сред тях е и Майкъл Гарви, главен изпълнителен директор на Академията за старинна музика / Academy of Ancient Music/, един от водещите специфични ансамбли в света, който отхвърли тезата, че при тези оркестри липсва емоция. „Ние сме правили удивително страстни изпълнения на тази музика, защото сме разбрали как точно трябва да става това!” – контрира думите на Кенеди Майкъл Гарви и допълва още: „Публиката не би реагирала така възторжено, ако изпълнението ни е било скучно и академично” – по повод концерт на ансамбъла в Австралия по-рано тази година, когато за изпълнението на Бах музикантите получиха бурните овации на 1700 души. И докато някои оборват Найджъл Кенеди, той продължава да бъде безкомпромисен - не по-малко критичен е и към съвременните руски интерпретатори, твърдейки, че при тях Бах заприличва повече на „шоумен като Паганини”. В резултат – „философските шедьоври звучат в крайна сметка като плитки пиеси за някакво шоу и биват предназначени само за показ на техническото майсторство на цигуларя!” Кенеди остава на мнението си, че старият му учител /Й.Менухин/ все още олицетворява златния стандарт, защото „Менухин е свирил Бах на фантастично духовно ниво, още докато е бил тийнейджър. Ако чуете някой да свири така свободно, когато е бил на 18, то той ще свири така и на 50! Патосът и дълбочината не могат да се научат...” А междувременно тази вечер /9 септември/ по BBC 4 ще бъдат излъчени интерпретации на цигуларя с революционни възгледи на творби от Йохан Себастиян Бах.