Албена Данаилова: „Караян е учителят на Виенската филхармония“

Албена Данаилова: „Караян е учителят на Виенската филхармония“

Свири на 25.04 в зала „България“

Албена Данаилова ще направи премиера с Оркестъра на Класик ФМ в концерта „Тримата концертмайстори“ на 25 април в зала „България“, за който казва, че срещата с останалите й колеги Димитър Иванов и Симеон Симеонов ще бъде „много ползотворна“. „Аз определено обичам да свиря в България, може би защото съм българка… и смятам, че публиката реагира добре и че колкото и да е трудно, все още се прави нещо за културата и музиката в тази страна“. Първата жена концертмайстор в 176-годишната история на Виенската филхармония свири вече десет години на този пост в оркестъра и обяснява значението на престижната си позиция така: „Концертмайсторът, ако е добър водач на оркестъра и едновременно с това връзка към диригента, е една основополагаща фигура - един вид мост между идеите на диригента и тези на оркестъра. Говоря все пак за една много стара институция и много доказана, каквато е Виенската филхармония. Този оркестър не е безидеен и също предлага концепция за произведенията, които се свирят – а тя доста често е по-изпитана и по-стара от тази, която предлагат диригентите, дирижиращи днес. И комбинацията от тези елементи, един от движещите фактори за доброто комбиниране, е концертмайстора“. За времето, когато се е явила на конкурса за този пост през 2008г., тя си спомня: „Вълнението беше доста голямо… и сега като си спомням, не съм сигурна, че бих могла да го повторя още веднъж!“ За консерватизма в оркестровия свят на Европа и дълго преобладаващия мъжки състав в стари ансамбли като Виенската филхармония, Албена Данаилова казва: „Бих казала, че този вид консерватизъм отдавна вече е изчезнал в европейския свят като понятие. Но, може би, неговото изчезване е било постепенно – някъде по-бързо, някъде по-бавно, и като оркестрова институция може би най-бавно в оркестъра на Виенската филхармония и на Виенската държавна опера. Оркестърът решава в края на 90-те години да отвори вратите си за кандидати и от двата пола – така че всъщност вече поне 20 години не съществува такава бариера“.

В най-новата история на прочутите Новогодишни концерти на Виенската филхармония – най-популярното лице на оркестъра, Албена Данаилова е била шест пъти на концертмайсторския пулт: по два пъти с диригентите Даниел Баренбойм и Марис Янсонс, а също и с Франц-Велзер Мьост и Густаво Дудамел. На 1 януари 2019г. й предстои да излезе на сцената с диригента Кристиан Тилеман. „Атмосферата наистина е много празнична“ – разказва тя за преживяването да свириш в първия ден от настъпващата година в Златната зала на „Музикферайн“ – „и е изключително да се свири в така украсената зала, тя мирише прекрасно на свежи цветя… Интересно е да се види как диригенти, които обикновено имат съвсем различен репертоар – от симфонии и опери, успяват да се вместят в рамките на ¾ такт!“ Албена Данаилова споделя своя поглед върху ролята на големите диригентски имена, работили с този славен оркестър и определя 60-те, 70-те и най-вече 80-те години на миналия век като „златен период“, заради фигурите на Карлос Клайбер и Херберт фон Караян. „Бих казала, че с Караян са едни от най-големите постижения на този оркестър. Клайбер е едно голямо изключение, но като цяло – като човек, който е учител на оркестъра, човек – част от институцията, това е Караян“.

„Тишината е от изключително значение за мен“, споделя Албена Данаилова за усамотението, от което има нужда един толкова натоварен музикант като нея. Обича да слуша камерна музика и „отпускащите детски песнички, покрай двамата ми сина“, допълва тя с чувство за хумор. Би желала да свири повече в струнен квартет, а защо не и да преподава в една по-късна възраст. Извън музиката, обича фотографията, планината и движението в нея, а за самочувствието да имаш превъзходна кариера във Виена, тя казва: „Виена е един от малкото музикални центрове в света. Тъй като 80% от ежедневието ми е свързано с музика, няма как да не се чувствам добре! А за останалите 20% - Виена предлага достатъчно добро качество на живот… От друга страна, близостта с България също ми харесва, защото не искам да загубвам връзката си с моята родна страна. Така че, в много отношения аз съм щастливка!“

Чуйте разговора на Юра Трошанова с уважавания концертмайстор на Виенската филхармония Албена Данаилова, под снимката вляво!