Опера, чийто сюжет е почерпен от живота на Салвадор Дали и Гала, най-накрая бе завършена в Мадрид, след седем години работа. "Yo, Dalí" /„Аз, Дали”/ дебютира на сцената на Teatro de la Zarzuela още през юни 2011г, но през октомври е предвидена официалната й премиера в Гран Театро дел Лисеу в Барселона. Четирите части на операта показват знакови моменти от живота на художника като първата среща с Гала в Париж през 1929 г. Отношението между Дали и неговия баща, както и приятелствата му с писатели и други артисти като Лорка, Бунюел, Елюар, също присъстват в сценичния разказ. През 2001 г. композиторът Хавиер Бенгерел е натоварен със задачата от Министерството на културата в Испания да напише музика за 100-годишнината от рождението на Дали, навършила се през 2004 г. Непредвидени промени в мениджмънта на основния спонсор на операта - Националния институт за сценични изкуства и музика, както и изменения в артистичната посока на Teatro de la Zarzuela, забавят работата над произведението. "Yo, Dalí" е първата цялостна опера за Бенгерел след камерната опера „Spleen", която излиза на сцена през 1984 г. За либретото Бенгерел първоначално иска да ангажира биографа и новелист Иън Гибсън, известен с книгата си „The Shameful Life of Salvador Dalí". Писателят отказва и Бенгерел се спира на испанския драматург Жем Салом, чиято творба от 1993 г. „Almost a Goddess" се занимава с отношенията между Дали и Гала. „Всичко, което знаех за Дали и Гала, привнесох в операта", споделя Салом. „Тяхната връзка бе смесица от любов и омраза, алчност и щедрост. Тя е била всичко за Дали и той е бил изцяло зависим от нея. Тя е била негова съпруга, негова любовница, негова майка, негов враг. Гала обожава Дали точно толкова, колкото го презира. Именно тя създава мита Дали". Либретото е написано на английски, испански, каталунски и френски език. Структурата на операта сама по себе си е илюстрация на мегаломанията, характерна за Дали. Оркестърът се състои от 80 музиканта, сред които 5 перкусиониста. Самият Дали е изпитвал симпатии към творчеството на Вагнер и пише „опера-поема", озаглавена "Être Dieu" ("Да бъдеш Бог"), чието либрето е почерпено от творбите на испанския писател Мануел Васкес Монталбан.