През февруари 2018г. България ще бъде първата държава-домакин по реализирането на двугодишния международен проект „Младите в операта” /"YOUNG@OPERA”/ и със съдействието на Фондация „Опероса”. Това е първият български проект за сътрудничество в областта на културата „Креативна Европа”, одобрен да получи съфинансиране от Европейския съюз и подкрепен от Министерството на културата в България. Проектът ще представи над 50 млади и талантливи артисти, свързани с оперното изкуство, които ще изнесат над 30 оперни представления в 12 града, в България, Черна гора и Сърбия. Целта е популяризиране сред младите хора на операта, както и на тези, които се занимават с нея и тяхното бъдещо развитие - творческа мобилност и обмен на култури.
Проектът „Младите в операта” e разделен на две части: през 2018г. - представяне на първата част от проекта – класическата барокова опера „Слугинята-Господарка“ (“La Serva Padrona”) от италианския композитор Джовани Паизиело, а през 2019г. ще включва създаването на нова опера, от млад композитор, запазвайки структурата на операта „Слугинята-Господарка“, изпълнена в първата част от проекта.
Млади оперни дарования и музиканти от България, Черна гора и Сърбия ще представят операта “Слугинята – господарка“ от Джовани Паизиело. Българската публика първа ще има удоволствието да се наслади на оперното произведение в изпълнение на сопраното Александра Станкович (Сърбия) в ролята на Серпина и басът Божидар Божкилов (България) в ролята на Уберто. Към тях ще се присъединят актьорите Явор Бахаров и Калоян Трифонов в ролята на Веспоне.
Диригент: Милен Апостолов
Ментор: Предраг Госта (Сърбия; САЩ)
Режисьор: Владан Джуркович (Сърбия)
Сценограф: Магдалена Влаич (Сърбия)
Костюми Лина Лекович (Черна гора);
На пианото: Божана Радивойевич (Сърбия)
Струнен квартет: Иво Александров, Бойка Младенова, Христо Аролски, Иван Стайков
Фотограф: Фелия Барух
Прочетете повече за артистичния състав ТУК
Датите за концертите са следните:
Банско - 17 февруари от 17:00ч. зала ”Информационен център“
София - 18 февруари от 18.30ч. кино „Влайкова“;
Габрово - 20 февруари от 19:00ч. зала „Възраждане“;
Плевен - 23 февруари от 19:00ч. Драматично-куклен театър „Иван Радоев“
Билетите могат да бъдат закупени от мрежите на www.eventim.bg/bg и на място.
Следващите спектакли на операта ще бъдат през май и ноември в четири града на Черна гора и Сърбия.
Проектът "YOUNG@OPERA” благодари на Община Габрово и на Драматично-кукленият театър „Иван Радоев“ -Плевен за оказаното съдействие и подкрепа!Очакваме всички, които не само обичат оперното изкуство, но и тези, които искат да го опознаят. Подарете си това удоволствие!
Джовани Паизиело е италиански композитор, един от най-видните представители на италианската опера от 18 век и най-вече прдставител на Неаполитанската школа. Той успява да опрости оперния стил, което му дава възможност да ускори развитието на сюжетното действие и да създаде блестящи оперни композиции. Има създадени над 94 опери, които се характеризират с реализъм и драматична сила. Интересен е фактът, че първата опера „Севилският бръснар” е дело на Джовани Паизиело. Операта придобива огромна популярност и години по-късно, когато Росини се наема да напише опера на същата тема, това се приема от съвременниците му като много рискован ход. Въпреки това, операта на Росини бележи успех, като засенчва „Севилския Бръснар” на Паизиело, като я обрича на забрава. Това се случва като своеобразен реванш, тъй като в миналото Паизиело се старае да засенчи славата на Джовани Батиста Перголези, като пише нова опера по същото либрето, по което е написана “La serva padrona„ („Слугинята-господарка“), най-известната опера на Перголези.
За режисьора Владан Джуркович темата в операта „Слугинята-Господарка“ е вечната тема за любовта и брака.„Винаги е имало две причини за встъпване в брак-любов или облаги, а понякога и двете. Темата за брака е била предмет за комедия, още от древността до наши дни. Какви са мотивите на младите момичета да имат отношение с по-възрастен мъж? Струва ми се, че тази много стара тема, никога не е била толкова актуална, колкото днес. Свидетели сме, как младите момичета променят напълно външния си вид, за да постигнат идеалната красота. Именно те стават най-жестоките зверове в лова за плячка. А тяхната плячка са богатите и влиятелни мъже. В комедиите, отношенията между такива двойки се изразява предимно с конфликт, но има и смяна на ролите. В повечето случаи тези мъже се наказват от съпругите си и остават без нищо. Историята на операта „Слугинята Господарка“ е именно за това, как джентълменът Уберто се превръща в слуга.”, споделя режисьорът.
Фондация „Опероса” е създадена от финладското мецосопрано Катерина Хаатая през 2006г. Целта на „Опероса” е да популяризира млади оперни изпълнители, като се обръща специално внимание върху репертоара, подходящ за тях, както и работа със световно известни оперни режисьори, сценографи и диригенти. Благодарение на Фондация „Опероса” в България бяха реализирани оперите: „Дон Жуан” от Моцарт; „Човешки глас” от Пуленк, „Ромео и Жулиета” на Шарл Гуно. В подготовката и реализацията бяха включени водещи режисьори и сценографи от Обединеното кралство, поставяли на големи оперни театри във Великобритания и по света. Между тях това са: Джон Лабушардие (режисьор), Мартин Лойд-Евънс (режисьор), Тим Хопкинс (режисьор), Джейми Вартан (сценограф), Саймън Милс (лайт-дизайнер), Саймънт Кордър (лайт-дизайнер), Ералдо Салмиери (диригент). От 2011г. Фондация „Опероса” реализира своите проекти в Сърбия и Черна гора.Актуална информация може да намерите в сайта на Фондация „Опероса” - http://www.operosa.org