Един от най-изящните примери за връзката между музиката и изобразителното изкуство може да бъде открит в творчеството на италианския майстор Караваджо /1571-1610/. След дълъг период на реставрация, неговата прочута картина "Момче с лютня" сега отново е изложена в най-големия музей на Русия. Тази творба е особено ценна за Ермитажа, тъй като тя е единственото произведение на Караваджо в Русия. Проектът по възстановяването отне две години и бе осъществен от художника Виктор Коробов, ръководещ Лабораторията по научна реставрация на живопис към държавния музей, заедно с помощта на компанията "Baker & McKenzie". От 9 декември т.г. известната картина вече се намира в Аполоновата зала на Зимния дворец, представена в специално подготвена изложба по случай финала на дългоочакваната й реставрация, под името: "Микеланджело Меризи да Караваджо. Момче с лютня. За завършването на реставрацията". "Представянето на картината след нейната реставрация е изключително събитие не само за Ермитажа, но и за цялата художествена общност в света", се подчертава на уебсайта на институцията. Подготвено е и научно печатно издание, което запознава с историята на картината и специфичния процес на нейното възстановяване в периода 2015-2017г.; разгледани са под лупа множество детайли от платното, оставащи невидими с просто око; анализирана е и самата техника на живописта при Караваджо с помощта на съвременно високотехнологично оборудване.
Платното "Момче с лютня" датира от 1595–1596г., а в колекцията на Ермитажа картината се намира от 1808г. Ето и пълното описание на творбата, подготвено от екипа на музея: "Картината "Момче с лютня" е била създадена през 1595-96г. по нареждане на един от най-изтънчените ценители на изящните изкуства маркиз Винченцо Джустиниани. Музикалната партия, частично изписана в нотната тетрадка, представлява четири мадригала на Якоб Аркаделт от 1539г. Леко отворената уста на младия човек ясно показва, че пред нас стои не просто музикант, а изпълнителят на мелодията под собствения му акомпанимент. Надписът "BASSUS" указва, че изпълнението й е на басов ключ. Лютнята възпроизвежда архаичния образец на инструмента от първата половина на 16 век, а орнаментът във формата на кръст върху грифа на цигулката - инициал от името на Христос в гръцка транскрипция /Χρίστος/, който често се среща върху инструментите на майсторите от Кремона". За всички, които имат интерес да видят картината, Ермитажът съобщава, че изложбата остава отворена до 25 март 2018г.