Александър Деспла за музиката във „Формата на водата“

На 17 декември в „Киномания“

„Формата на водата” е новият филм на Гийермо дел Торо („Лабиринтът на Фавна”, „Огненият пръстен”, „Хелбой”), който ще бъде показан в София само три дни след американската му премиера. Прожекцията на лентата ще се състои на 17 декември от 20:30 часа в зала 1 на НДК, като част от тазгодишната „Киномания“. Във „Формата на водата” мексиканският режисьор рисува фантастична любовна история с елементи на шпионски трилър, която се развива в разгара на Студената война в Америка през 1963 г. В тайна правителствена лаборатория работят глухонямата Илайза и колежката й Зелда, които неволно разкриват секретен експеримент. В продукцията участват Сали Хоукинс, Майкъл Шанън, Октавия Спенсър, Ричард Дженкинс, Дъг Джоунс и др. Филмът вече беше оценен високо на фестивала във Венеция през септември тази година, където спечели голямата награда „Златен лъв”. „Формата на водата” получи има 7 номинации за престижните отличия „Златен глобус” в съответните категории: за най-добър филм (драма), режисура, драматична актриса /Сали Хоукинс/, поддържаща мъжка роля /Ричард Дженкинс, поддържаща женска роля /Октавия Спенсър/, сценарий и музика.

Автор на саундтрака е Александър Деспла, който пише музика за филми от края на 80-те години на миналия век. През 2003г. той пробива в Холивуд с музиката към филма „Момичето с перлената обица“, в който се появява хипнотизиращия звук на флейтата. Така френският композитор - дипломиран флейтист, обсебен от филмовата музика още от дете, започна възходящата си кариера и се превърна в един от най-авторитетните композитори на нашето съвремие. През последните години той работи активно с Уес Андерсън, Джордж Клуни и Стивън Фриърс. Има осем номинации за "Оскар" - включително за музиката към филмите "Кралицата", "Фантастичният господин Фокс" и "Филомена", но печели първото си отличие през 2014г. за саундтрака към комедията "Гранд хотел „Будапеща".

Александър Деспла взема решението да работи с Гийермо дел Торо, след като гледа неговия филм „Лабиринтът на Пан“. „Има някои моменти в живота и в кариерата ви, когато се запознаете с даден филм и режисьор, които изевднъж ви изпращат в друго измерение… Неговите филми са толкова красиви и толкова силни, че музиката може да бъде много важна част от емоцията да ги гледаш“, споделя изтъкнатият филмов композитор в интервю за престижното издание „Билборд“.

За месец и половина в Париж Алекасндър Деспла осъществява записите на музиката към филма под ръководството на дел Торо. Композиторът включва южноамерикански нюанси като използва акордеон, защото „има нещо безгрижно и чисто в звука му, а цветовете му изглеждат като няколко такта, написана от майстор на тангото“. Деспла подчертава, че използва 12 флейти, тъй като самият той е флейтист и познава добре звука им. „Ще чуете едно меко звучене, сякаш сте под водата“, уверява филмовият композитор.

„Каква е душата на филма? Всичко е там, в началото. То е и същото, което чуваме накрая, защото сме под водата. Това е сън, всичко плува в стаята. Чуваме гласът на Ричард Дженкинс и музиката, която вече докосва зрителите до самата история, която е топла, малко крехка, малко меланхолична, но не прекалено много….Това е любовта и водата, формата на водата. Любовта няма цвят или текстура – просто отива навсякъде. Прескача граници, прекосява небето и може да отиде при един или друг човек, каквото и да прави, какъвто и да е“, разказва Деспла.„Музиката е поток. Това, което се опитвах да направя с оркестрацията, е същото- да почувствам, че сме заобиколени от вода и че звукът на оркестъра е като водата“, смята той. Според Деспла, трябва да бъде запазен органичния характер на героите. „Гийермо ни води в този свят и ние му вярваме. Тези създания са истински. Ние сме с тях още от първите секунди на филма. Това е магията на киното, но и магията на начина, по който Гийермо прави кино“.

Текст: Георги Митов-Геми