Легендарната Мария Калас, нейното изкуство, чувствителност и обаяние ще усетят посетителите на специална изложба, посветена на дивата. „Представяме сложната връзка, която поддържа Рим с Калас и обратно“, обяснява куратора Марко Стака пред испанската информационна агенция ЕФЕ. „Калас и Рим- един глас в изложба“ разкрива някои от най-значимите роли, изпълнение от оперната прима от първото й качване на сцената на Римската опера през 1948г. в постановката „Травиата“ до шедьоври като „Турандот“ или „Норма“.
В експозицията попада и скандала, който е предизвикан от Калас в италианската столица. На 2 януари 1958г. прочутото сопрано трябва да изпълни главната роля в операта „Норма“ от Винченцо Белини. Неочаквано „Божествената“ изоставя сцената на Римската опера в края на първо действие, което налага спектакълът да бъде отменен. В препълнената зала се намират тогавашният италиански президент Джовани Гронки, американската хроникьорка Елза Максуел и актрисите Анна Маняни и Джина Лолобриджида. Елитната публика остава разочарована от „постановката, която не се състоя“, както пише британското издание Pathé. Твърди се, че реакцията на гръцката оперна дива се дължи на освиркванията, които получила от партера на театъра, както и коментарите за провала й по време на новогодишните празници. Според другия куратор на изложбата, Жан Лука Роси, тя не е била в състояние да придаде истинност на образа, в който се превъплъщава заради проблеми с гласа си. Именно с този аргумент, на следващия ден Калас поднася извиненията на своя съпруг по това време Джовани Батиста Менегини. Журналистите окупират хотела, в който е настанено оперното величие, за да се уверят, че гласът й е добре, но попадат на тишина от нейните покои. Както Марко Стака посочва, „няма ясен исторически знак, чрез който Калас изрично заявява, че сключва мир с публиката в Рим“.
Доказателството се появява през 1969г., когато оперната дива се завръща във „Вечният град“, за да се включи в снимките на филма „Медея“, режисиран от Пиер Паоло Пазолини. „С него тя поддържа връзка, базирана на интелектуалното очарование, както и с Лукино Висконти“, подчертава Роси. „И с двамата тя се чувства уважавана и оценена като артист. Да бъде дива е двигателят на живота й както на сцената, така и в личните си взаимоотношения“, допълва той. „Дисциплина, методичност, абсолютен професионализъм и прецизност в начина интепретация. Тя беше музиката“, обяснява кураторът. В тази изложба, открита в Spazio Тirso в италианската столица, акцентът е поставен върху „промяната в гласа на певицата, което не й позволява да създаде "винаги велики изпълнения" до оттеглянето си през 1965 г. с операта "Тоска““, казва Роси.Изложбата представя различни звукозаписи на десетилетието, които са се появили в италианската столица в периода 1948-1958г., придружени от видеоматериали, снимки или документи. Също така е включена и бялата рокля, която Калас носи в споменатата нощ, както и някои непубликувани архиви, в които тя споделя: "(...) Не съм крехка и безсрамна, каквато изглеждам (...)".
Експозицията продължава в Рим до 21 януари 2018г.