За седми път от 16 август до 1 септември, полската столица стана домакин на „Шопен и неговата Европа”, фестивал с международно участие. Името на Фредерик Шопен е емблематично за поляците, композиторът е символ на цяла Полша – Международният конкурс за млади пианисти, Музикалната академия и дори летището на Варшава носят неговото име. По време на фестивала преди няколко години полският пианист Рафал Блехач обра овациите на публиката, а тази година триумфът бе за руснака Даниил Трифонов, който малко по-рано спечели конкурса „Чайковски” в Москва. Сред звездите тази година бяха Елисавета Леонская, Нелсон Гьорнер и др. Победителите от миналогодишния конкурс „Шопен” също бяха поканени да гостуват – сред тях и българинът Евгени Божанов, редом с лауреатката Юлиана Авдеева. Тук бяха и Оркестърът от епохата на Просвещението, Оркестърът на Елисейските поля, Руският национален оркестър, Collegium Vocale Gent, Accademia Chigiana Siena, а също и полските Camerata Silesia и Sinfonia Varsovia. Сред диригентите – Филип Херевеге, Владимир Юровский и Яцек Каспжик. Решението да се създаде фестивал с името „Шопен и неговата Европа” дойде, когато музикалната общност в Полша бе единодушна в мнението си, че не е достатъчно да има само конкурс на името на великия композитор. Така се роди идеята за новия музикален форум, а художествен директор на фестивала стана Станислав Лещински - известен критик, педагог и музикант, представител на Националния институт на името на Шопен. „Варшава е градът на Шопен и отдавна се говори, че е необходимо да се организира подобен Шопенов фестивал именно в неговия град” – казва той. „В разгара на туристическия сезон през лятото, когато филхармониите и театрите затварят врати, ние решихме да организираме този фестивал. В Австрия си имат Залцбургския фестивал, в Германия – Байройтския, а у нас освен Шопеновия конкурс преди време нямаше аналогично събитие, под знака на нашата музикална емблема – Шопен.” Фестивалът „Шопен и неговата Европа” вече сериозно се вписва в културната карта на Европа. Докато на конкурса „Шопен” акцентът пада върху млади изпълнители, интерпретиращи неговата музика и журито търси най-добрия пианист сред тях, то на фестивала задачата е друга – отново Шопен, но само с прославени майстори и по-задълбочени интерпретации. Фестивалът продължава две седмици. Канят се музиканти, които имат своите „заслуги” пред Шопен – лауреати на престижни международни конкурси, в това число и на Шопеновия конкурс: сред тях Станислав Бунин, Питър Донохоу, Нелсон Серейра, присъства и Марта Аргерих. Свирещите на фестивала имат едно огромно предимство – всички сядат пред оригинален инструмент – любимото пиано на самия Шопен от началото на ХIХ век. По този начин фестивалът култивира историческите изпълнения, а тази година пианистите имаха на разположение не три исторически пиана, както досега, а четири. Специално предоставен бе и уникалния инструмент Erard 1838 г. от Националния университет „Фр.Шопен”. Дори и оркестрантите, съпровождащи клавирните изпълнения, също свирят на автентични за епохата на Шопен инструменти, което според Станислав Лещински създава един „вълшебен звуков свят на музиката от онези времена”. А що се отнася до фаворитът на публиката от тазгодишното издание, директорът на фестивала коментира неговото представяне с думите: „Руският пианист Даниил Трифонов свири прекрасно! Разбира се, на мен ми се искаше да видя поляк сред лауреатите, но...този път руснаците се оказаха по-добри!”