Емил Янев: „Културата има важна роля за националната сигурност“

Емил Янев: „Културата има важна роля за националната сигурност“

Какво тревожи 85-годишният маестро?

„Културата има важна роля за националната сигурност“. Това заяви в предаването „Сутрешно кафе“ с водещ Георги Митов-Геми големият български диригент акад. проф.Емил Янев. Срещаме се с маестрото два месеца след Националната научно-практическа конференция, посветена на съвременното състояние на българското музикално изкуство. Тя се проведе на 1 октомври 2017г. /Международен ден на музиката/ в София под патронажа на вицепрезидента на Република България г-жа Илияна Йотова. Резултатът - български учени, преподаватели и творци изпратиха открито писмо до Президента, Министър-председателя и Народното събрание с настояване културата да стане приоритет в държавната политика. Отговор – няма! „Много ми се иска някоя социологическа агенция да направи проучване: „Колко пъти през една календарна година хората от висшия ешелон на властта са посетили някакво културно събитие по собствено желание, а не по служебно задължение?“. Мисля, че ще се получи много интересна констатация“, смята диригентът. Янев апелира към цялото българско общество да се присъедини към усилията на Българската академия на науките и изкуствата (БАНИ), където той ръководи Творчески център „Музика и танци", културата да бъде призната за национален приоритет.

Една от идеите му е създаването на национален музей „Българска музикална слава“. „Музиката е есперантото в отношенията между хората“, подчертава Емил Янев. По думите му, такъв музей е изключително важен, защото „хората, които допринесоха за възхода на българското изкуство в последните 50 години един по един ни напускат. Заедно с това се намалява и броя на информаторите, които могат да дадат верна и правилна оценка на това... Не мога да разбера защо не се направи конференция за материалното и за нематериалното културно наследство. Нематериалното е по-важно от материалното“, счита именитят български диригент. Според него, сградата на ул. „Раковски“ 134 в София може да бъде предоставена за такава институция. „ Тя беше построена за нуждите 9-тия Световен младежки фестивал“, припомня той. „Сега там се водят битки коя партия да влезе. Ето сграда за национален културен институт!“, допълва изтъкнатият маестро. Той е изпращал писма до институциите, но отговор отново няма. „Без хубава културна инфраструктура, усилията са с намален ефект. Да погледнем света- един град стана изведнъж културна столица на света след построяването на една невероятна сграда за оперни спектакли и концерти. Говоря за Сидни. Същата история е навсякъде“, убеден е Янев. „Казано е преди векове- война и култура без пари не се правят, защото културата касае всички граждани на едно общество… Как може в една държава, освободено от 500-годишно робство да е имало пари, а в една демократична държава да няма?...Защо симфонични оркестри станаха симфониети? Българските композитори обикновено пишат за големи оркестри, а сега как ще ги направят те не могат да изпълняват българска музика. А без да се изпълнява музиката на българските композитори национална култура не се прави. Само държавните институти не могат да се справят без помощта на гражданското общество, а то е доста пасивно, разочаровано и разединено“, сподели маестро Янев в ефира на Класик ФМ радио.

В последната си книга „Диригентски паралели“ той обрисува 24-ма видни български диригенти, забележителни творци и индивидуалности, оставили трайна следа в българската музикална култура. „Имаме изключително високо равнище в масов обхват на диригентски кадри. Защо не искам да използвам думата „феномен“? Защото за нито един от българските диригенти не са положени адекватните грижи, които са положени в другите държави за техните диригенти…. Диригентската професия е преди всичко социална. Изкуството, което диригентът прави, е насочено към обществото. Диригентът не е полковник или генерал. Той е човек, който обединява различни творчески партньори и се опитва да ги направи съмишленици за това, което той се стреми да реализира чрез техните индивидуални аргтистични усилия. Той си прилича до голяма степен с режисьора, но все пак режисьорът работи с отделни актьорски единици докато диригентът работи главно с колективи. А да ръководиш един колектив е много трудно“, обяснява Емил Янев. Той ще отбележи 85-годишния си юбилей на 19 декември от 18ч. в Общински културен институт „Надежда“ с тържествен концерт на оркестър „Симфониета София“.

Чуйте още от размислите и тревогите на акад. проф.Емил Янев в звуковите файлове под снимките вляво.