Наскоро френската аукционна къща „Vichy Enchères“ изложи на търг лъкове за цигулки и виолончели на известния лютиер Бернар Милон, който почина на 88-годишна възраст през пролетта на 2017г. Колекцията му включва богато разнообразие от документи, снимки, писма, музикални инструменти и, разбира се, лъкове, като експонатите са били притежание на белгийския виртуоз Еужен Изаи. Цигулка, изработена от Жан-Батист Вийом в периода 1840-1845г. в Париж, бе сред най-желаните по време на наддаването. Инструментът намери новия си притежател срещу рекордната сума от 260 000 евро. Копие на друг скъпостуващ уникат „Гуарнери дел Джезу“ с фалшив етикет на Гуарнери, но подпечатан от Вийом, който го е реставрирал, бе оценен за 80 000- 100 000 евро. Особен интерес предизвика лък от 1931г., чиято жабка е изработена от черупка от костенурка и злато. Шедьовърът на Еужен Сартори достигна цена от 150 000 евро, която е 5 пъти по-висока от обявената цена. Лък на Франц Ксавие Турт бе продаден за неочакваните 576 000 евро. Покупката е направена от Парижкия музей на музиката, чиито специалисти я окачествиха като „запазване на националното съкровище“.
Но кой е Бернар Милон? Неговият баща Макс и чичо му Роже са автори и издатели на книгата за живота на знаменития лютиер Жан-Батист Вийом. В края на Втората световна война Бернар е посъветван да не се работи в сферата на изкуството, но страстта надделява. Усвоява занаята в няколко парижки работилници. Основен принцип в работата му е историческия контекст, а цялата си методология и експертните си познания разкрива в справочника “L’Archet“, който е издаден през 2000г. Майсторът на музикални инструменти и лъкове отдава цели 50 години от живота си на лютиерството, като много музиканти и близки посочват за негова отличителна черта безграничната му енергия, ентусиазма и страстта му към работата. Той е бил член на международната асоциация на лютиерите, която наброява повече от 163 души и е присъствал през 2000г. на общото им събрание, където специален гост е бил Мстислав Ростропович.