„Делото Макропулос” закрива Salzburg Festival 2011

„Делото Макропулос” закрива Salzburg Festival 2011

Залцбургският фестивал е вече към своя край

Залцбургският фестивал е вече към своя край и тази вечер се играе последният оперен спектакъл. Сред цялата богата програма, никой не бе очаквал, че най-яркото представление ще се окаже рядко играната опера на Леош Яначек „Делото Макропулос”. Постановката на тази опера в режисьорската версия на Кристоф Марталер се превърна в основното събитие в оперната програма на фестивала и тази вечер публиката ще види последно й представление. Авторът на „Делото Макропулос” – чешкият композитор Леош Яначек /1854 – 1928/ приживе не се е увличал от модерните за времето си течения в музиката, дори и атоналните експерименти не са представлявали интерес за него. Близките му отношения с класика на чешката школа Антонин Дворжак го правят последователен негов привърженик, което обяснява и характера на неговите композиции – близки по дух на 19ти век. А те се слушат с интерес и до днес, факт, който се потвърди и на тазгодишния Фестивал в Залцбург. Операта „Делото Макропулос” е композирана по пиеса на Карел Чапек през 1925г. Швейцарецът Кристоф Марталер отдавна се занимава с творбите на Яначек, също в Залцбург е поставял друга опера на композитора – „Катя Кабанова” /по „Буря” на Островски/. Но сега шансът да представи „Делото Макропулос” му бе даден от Маркус Хинтерхойзер /интенданта на Залцбургския фестивал/, който успя да събере най- правилната програма в тазгодишното издание. Той включи в афиша още „Макбет” / Верди/ със знаменития Рикардо Мути на диригентския пулт, „Жената без сянка” / Р.Щраус/ на режисьора Кристоф Лой и др. Новата постановка на „Делото Макропулос” дирижира Еса-Пека Салонен и обединява усилията и на артисти от Teatr Wielki на Полската национална опера. Представлението започва радикално – без музика. Едва след около 5 минути Еса-Пека Салонен приканва оркестрантите от Виенската филхармония за първите тактове и след това персонажите се включват към действието. Самият декор също прави силно впечатление, той е дело на Анна Фиброк, която постоянно работи с Марталер. Според критиката това представление успя да се открои сред оперните заглавия на Salzburg Festival 2011, които наистина претендират за място в историята.