Американските оркестри - сливане или закриване?

Американските оркестри - сливане или закриване?

Въпреки слуховете за отминала световна финансова криза

Въпреки слуховете за отминала световна финансова криза, американските оркестри и оперни състави обмислят начини да оцелеят. Оказва се, че съкращението на персонал, намаляването на заплати или дори отмяната на цял сезон не са най-добрите възможни решения. В операта и филхармонията на Сакраменто са на мнение, че сливането на двата оркестъра ще доведе до положителни резултати. „Нашите спомоществователи отделят обща сума, която реално покрива нуждите само на един от съставите”, твърди Марк Скорка, президент на „Опера Америка” - национален организационен съвет за опера. Това не е новост за Щатите, тъй като примерът вече е приложен от Операта в Юта, която обедини усилията си със Симфоничния оркестър на Солт Лейк сити”, добави той. Любопитното е, че оперния състав и филхармоничния оркестър на Сакраменто си партнират в най-новата постановка на „Палячи” от Леонкавало, както и в редица галавечери с оперни арии. Бюджетния дефицит на операта в Сакраменто достигна през този сезон 85 000 щатски долара заради ниски продажби на билети. Очаква се оперния състав да се премести в сградата на филхармонията на Сакраменто. Слуховете за съкращения доведоха певците, музикантите, танцьорите и техническия екип на Операта в Чикаго до това да поискат ново споразумение с техния профсъюз. Те са готови да стачкуват навръх 1 октомври, когато Чикагската опера открива сезона си. Договорът между синдиката и ръководството на институцията изтече на 22 август, но от Операта побързаха да уверят служителите си, че е въпрос на време да се подпише следващия акт. Доста по-категорично бе мнението на музикантите от Филаделфийския оркестър. Те отхвърлиха категорично новия стратегически план, изготвен от мениджърския екип на Алисън Вългамор. В него се посочва, че съставът ще бъде намален на 80 музиканти, а в репертоарно отношение ще се акцентира само на популярна класика. Това е поредния несполучлив план, според музикантите, „който няма да проработи, както и предишните”. На фона на тези вълнения в американските оркестри се появи и една нетрадиционна мярка за справяне с кризата. Нейното проявление се намира в Симфоничния оркестър на Питсбърг. Музикалният директор на състава Манфред Хонек реши да изрази съпричастност с финансовите проблеми, сполетяли музикалната гилдия в САЩ. Той реши да намали заплатата си с 10%, като до момента той е получавал възнаграждение в размер на 546 700 щатски долара годишно.