Посолството на Мексико в Италия остро разкритикува новопоявилия се спектакъл на операта „Кармен” от Жорж Бизе, чиято премиера се състоя в края на миналата седмица. Продукцията на Оперния театър в Рим е режисирана от аржентинката Валентина Караско. Целта на режисьорката е да се отдалечи от клишетата, които обикновено съпътстват прочутото заглавие на Бизе. „Уникалността на Кармен е, че тя е жена от нисък социален статус, която може да бъде свободна. Тя няма благородническо потекло, а работи във фабрика. Тя е трагичен персонаж почти без да има право на това”, заявява Караско. Режисьорката разполага действието на спектакъла в малко селце на границата между Мексико и САЩ в близост до граничната стена, където съжителстват мексикански граждани. Постановката започва с изображение на стената, което напомня образа на американския президент Доналд Тръмп. На този фон се развива историята между бедната мексиканка Кармен и американския войник Дон Хосе. „Това ни позволява да характеризираме бедната, маргинализирана класа, като тази на нелегалните имигранти и работници от Мексико, които пресичат границите. При срещата си с другата, висшата класа, същата не успява да разбере тайната на тяхната култура”, обяснява Караско.
Мексиканският посланик в Италия Н.Пр г-н Хуан Хосе Гера Абуд има по-различно виждане за постановката. В писмо, разпространено от световните медии, Посолството на Мексико в Италия изразява своите „изненада и възмущение” за „ осмиващото и опростено представяне на нашата страна и нейните традиции”. От дипломатическото представителство коментират, че е представена „окарикатурена” визия на Мексико, която се отдалечава от първоначалните заявки за „възпроизвеждане на социалния контекст” и се налагат „стереотипи, които нито представляват мексиканския народ, нито неговата култура”. В декларацията, подписана от посланика, се напомня, че е било планирано да се прожектира изображение на обезобразената Дева от Гуадалупе, която да се свърже с популярния мекикански култ към смъртта „Санта Муерте”. Благодарение на намесата на Суперинтендантството на фондацията към Оперния театър в Рим, сценарият бе променен. „Посолството подкрепя напълно артистичната свобода във всички нейни форми като основен компонент на диалога между културите по света и счита за важно, че Римската опера установява връзки с партниращи институции и гражданското общество на Мексико с цел да опознае корените на живота по границата и във вътрешността на страната”, се посочва в официалния текст на писмото.
Документът е изпратен до кмета на Рим и председател на фондацията на Римския оперен театър г-жа Вирджиния Раджи. Тя изразява готовността си да „споделя информация за богатството и сложността, с която характеризира автентичната мексиканска култура”.
Спектакълът е поставен на Термите на Каракала в Рим. В ролята на Кармен се превъплъщава мецосопраното Вероника Симеони, възпитаничка на Райна Кабаиванска. На сцената й партнират Роберто Ароника /Дон Хосе/, Александър Виноградов /Ескамилио/, Роса Феола /Микаела/ и др. Режисьорската версия на Валентина Караско е планирана да се играе до 4 август 2017г.