Вим Вендерс дебютира в операта с „Ловци на бисери”

Вим Вендерс дебютира в операта с „Ловци на бисери”

Немският кинорежисьор

Едно от първите докосвания на Вим Вендерс до оперното изкуство е през 70-те години в бар „Тоска” в Сан Франциско, който съществува до днес. „Там имаше машина за пускане на музика, пълна с плочи с оперни арии. Аз винаги избирах „Ловци на бисери”. Когато споделих със собственичката на бара, че напускам града, тя извади плочата от машината и ми я даде. Това не беше подарък, с който да си спомням за бар „Тоска”, а защото никой нямаше да я пуска отново и отново”, разказва немският режисьор и продуцент.

С тази творба Вим Вендерс направи своя дебют в света на операта. Миналата събота /24 юни/ в Щатсопер Берлин се състоя спектакълът под неговата режисура, а диригентската работа бе поверена на маестро Даниел Баренбойм. Именно от него той получава покана преди 4 години. „Такава привилегия не можех да откажа. Срещнах се с Баренбойм в студиото му и заявих коя опера искам да поставя. Той помоли да му донесат партитурата, разгледа я и се съгласи, че заглавието звучи добре”, разкрива Вендърс пред испанския вестник „Ел Мундо”. „Аз свирих на саксофон, когато бях 21-годишен, но никога не се научих да чета ноти. Това е талант”, посочи една от най-забележителните личности в областта на киното.

За Даниел Баренбойм това произведение също навява спомени. „Първият път, когато чух „Ловци на бисери” от Бизе, бе преди десетилетия в Тел Авив, когато участваше един тогава млад и почти неизвестен тенор на име Пласидо Доминго”, припомня си маестрото. „Тази опера има три важни елемента, които се спазват стриктно: хармония, ритъм и мелодия. Покойният Пиер Булез, който обичаше сложността във всичко, никоге не се осмели да я дирижира”, заявява Баренбойм.

За Вим Вендерс постановката е „достатъчно сложна”. В нея дебютира руското сопрано Олга Перетятко-Мариоти в ролята на Лейла, а нейни партньори на сцената бяха тенорът Франческо Демуро и баритонът Гюла Оренд. „Солистите са зашеметяващи, а музиката има нюанси, които придават своята тежест на сцената. Хорът на Щатсопер Берлин има силата на диво животно, което ме кара да настръхна. Не мога да не се развълнувам на някои арии”, обяснява именитият режисьор. Създателят на хитовите филми „Париж, щата Тексас”, „Буена виста соушъл клъб”, „Солта на земята" и др. изгражда своя подход към това произведение на Жорж Бизе в рамките на шест седмици. „Не бих променил нищо”, подчертава Вендерс и счита, че би повторил своя опит със следващо, по-слабо познато оперно произведение.