На 23 юни 2017г. бе открито 95-тото издание на авторитетния оперен фестивал „Арена ди Верона”. Голямата новина около това събитие е, че то ще се проведе за последен път под открито небе. Причината е, че архитектурният проект за изграждане на покрив върху амфитеатъра бе одобрен от местната власт, а конструкцията ще бъде с формата на ветрило.
Кметът на Верона г-н Флавио Този заяви, че сумата, която ще бъде похарчена за тази цел, възлиза на 13,5 млн.евро, събрана от частни дарители и спонсори. Реконструкцията породи коментари сред жителите на италианския град, които се съмняват, че това е най-добрата инвестиция и че има още по-важни неща, които се нуждаят от средства. Някои от гражданите, които са чували гласовете на Мария Киара и Фиоренца Косото, си задават въпроса каква ще бъде новата акустика на този амфитеатър след поставянето на покрива. Властите и организаторите изтъкват в своя защита, че ще бъде постигната оптимална звукова среда. Те са уверени, че при наличието на покрив вероятността да бъде отменено едно представление се свежда до 5%.
Тази година прочутият оперен фестивал бе открит на 23 юни с операта „Набуко” от Джузепе Верди, а публиката се наслади на режисьорските решения на Арно Бернар. Диригент на първия спектакъл бе Даниел Орен, а през юли в същата оперна продукция испанският диригент Жорди Бернасер ще направи свой дебют на Арена ди Верона. Българската публика познава младия маестро, който застана на диригентския подиум на концерта на Пласидо Доминго, състоял се през 2014г. в София. Самият Доминго ще бъде главното действащо лице в концерта от програмата на фестивала, озаглавен „Антология на сарсуелата”. Въпреки че не са известни подробности, някои италиански медии подозират, че „Кралят на операта” може да пее или да дирижира или и двете, но не изключват вероятността Бернасер да поеме палката и на тази проява.
Неговият колега Юлиан Ковачев е разпределен в няколко спектакъла в тазгодишния оперен фестивал. Българският диригент застава на пулта на операта „Аида” от Джузепе Верди. Шедьовърът е поставян общо 650 пъти от 1913г. до днес, а сега бе представен от каталунската трупа „Фура делс Баус”. Международният състав, който Ковачев ръководи, включва азербайджанският тенор Юсиф Ейвазов в ролята на Радамес, а в образа на Амнерис се превъплъщава литовската оперна прима Виолета Урмана. Ценителите на това заглавие, превърнало се в символ на Верона, ще си припомнят историческата версия на Джанфранко де Босио от 1982г. /28 юли/, дирижирана от Андреа Батистони и Юлиан Ковачев. Един от най-търсените наши диригенти ще поеме работата и над още едно емблематично произведение от Верди – „Риголето”. Главната роля в спектакъла е поверена на Карлос Алварес, Лео Нучи или Амартувшин Енкхбат в съответните състави.
Останалите заглавия в афиша на „Арена ди Верона” са написани от Джакомо Пучини - „Мадам Бътерфлай” в режисьорската версия на Франко Дзефирели от 2004г., и „Тоска” с режисьор Уго де Ана, който често гостува на Софийската опера и балет. Почитателите на танцовото изкуство ще изпитат естетическо удоволствие от спектакъла на балетиста Роберто Боле и неговите приятели /17 юли/. Фестивалните мениджъри все още пазят в тайна имената на изпълнителите във финалния концерт на 15 август, когато е планирано да прозвучи Деветата симфония на Лудвиг ван Бетовен.