Соня Йончева: „Начинът да оцелее операта също е киното”

Соня Йончева: „Начинът да оцелее операта също е киното”

„Музиката е огромен манипулатор на човешкия мозък”

„Начинът да оцелее операта също е киното”. Това заяви изявеното българско сопрано Соня Йончева броени часове преди да покори публиката в препълнената зала 1 на НДК в неделя вечерта. Концертът ѝ, продуциран от Двореца, събра на едно място почитатели на оперната дива, меломани и целия артистичен елит на София. С това бляскаво събитие НДК приключи един от най-успешните си културни сезони до момента. На сцената, редом до Соня, застанаха още Фестивален симфоничен оркестър, тенорът и брат на Соня Йончева – Марин и един от най-вълнуващите млади диригенти и съпруг на оперната певица – Доминго Хиндоян. Българската публика бе първата, която чу Вердиевия репертоар на Соня Йончева, с който през 2018 г. оперната прима ще обиколи света. В последния от бисовете на вечерта сопраното влезе в ролята на Тоска от едноименната опера на Пучини. Ценителите на оперното изкуство успяха да проследят спектакъла и чрез специално разположените екрани, които да покажат отблизо специфичните изражения и гримаси на оперните артисти, както и да уловят характерните движения на музикантите и диригента.

На въпрос на Класик ФМ радио за бъдещето на оперното изкуство в ерата на социалните мрежи и канали за видеосподеляне, Соня и Марин Йончеви са убедени, че „всички изкуства се адаптират към новите технологии”. Според Соня Йончева, ролята на киното е съществена в този процес. „Много интересно е човек да се види на голям екран, пеейки и играейки в една постановка, понякога модерна, понякога- не. Винаги търся да работя в детайли”. Никога не съм пяла на сцената с големи жестове, но ми харесва емоцията в малките жестове в някои мимики на лицето. Харесва ми факта, че днес имаме всички тези камери, които ни следят и много хора по света могат да видят това нещо”, коментира най-известното сопрано на съвременната оперна сцена.

„Моята най-голяма цел е хората да останат почитатели на това изкуство и да бъдат привлечени по най-невинния начин. Музиката е един огромен манипулатор на човешкия мозък и ние сме само едни артисти, едно оръжие, да подхранваме това ниво”, споделя Соня Йончева. „Когато получих покана да изнеса концерт в зала 1 на НДК, бях впечатлена колко заредена с положителна енергия беше тя. С колко много ентусиазъм и любов към изкуството, което правя вече толкова години. За мен България винаги е била приоритет и знам, че е трудно да се организира събитие с такъв мащаб, но наистина исках да го направя и благодаря за предоставената възможност”, каза още оперната прима. В отговор изпълнителният директор на Националния дворец на културата Мирослав Боршош посочи, че „НДК пое риска да промени представата за правене на култура и за функциониране на Двореца. Концертът на Соня и фактът, че тя е тук, е оценка за това, че в България има професионални екипи, които могат да осъществят подобен мащабен проект, макар и в рамките на много кратко време, сложен ремонт и сложна ситуация за всички нас“.

„Винаги се опитвам да се видя отдалеч“, подчертава Соня Йончева. Критиките са навсякъде и тя се стреми да се вслушва в тях, особено в съветите на своя съпруг Доминго Хиндоян. Един от най-вълнуващите млади диригенти разкри какво е да дирижираш съпругата си: „Да имаш голям артист у дома не е никакъв проблем. Соня изключително добре разбира музиката и съм истински щастлив, че имам възможност да работя с нея. Уча много от нея и нейните способности“.

Тази вечер /20 юни/ българското сопрано ще се раздаде за публиката в Миланския оперен театър „Ла Скала” в постановката „Бохеми”. Медиите в Италия гръмко отразиха триумфалния й дебют в ролята на Мими в легендарния спектакъл на Франко Дзефирели. На 11 февруари 2018г. отново в „Ла Скала” тя ще пее рядко изпълняван Пучиниев репертоар в солов рецитал. Оперната дива получи и договор от авторитетния оперен театър за участие в операта „Пиратът” от Винченцо Белини през юни 2018г. „Както „Скала”- та, така и българската публика са свято нещо само по себе си по различен начин”, признава Соня Йончева.