Два нови записа на забравения Концерт за виолончело на италианския композитор Марио Кастелнуово-Тедеско /1895-1968/ са на път да бъдат издадени. Творбата, чиято премиера е била през 1935г. и се дължи на легендарния челист Григорий Пятигорски, който я изпълнява под диригентството на Артуро Тосканини, не е звучала повече от 80 години. Така бе до миналата седмица, когато Бринтън Аверил Смит, първият челист на Симфоничния оркестър на Хюстън, я представи пред публика в поредица от концерти. Паралелно с това, компанията Naxos е ангажирана с издаването на неговия запис, което предстои в най-близко бъдеще. Освен тази звукозаписна версия на Концерта за чело, произведението вече е било записано и през април 2016г. от друг музикант, съобщава Норман Лебрехт на slippedisc.com. Това е британският виолончелист Рафаел Уолфиш, чийто запис също ще излезе скоро, но под емблемата на немската фирма CPO.
Пред The Violin Channel Бринтън Аверил Смит от оркестъра на Хюстън разказва, че Григорий Пятигорски се е запознал с Марио Кастелнуово-Тедеско в родния му град Флоренция през 1932г. В своята автобиография композиторът дори е споменал думите на Пятигорски към него: „Марио, много челисти свирят произведенията ви толкова добре, колкото и аз, но никой от тях не ги обича, като мен. Напишете концерт за мен!“ Така се е зародила идеята за виолончеловия концерт, създаден от автор, който до смъртта си през 1968г. в САЩ вече е имал зад гърба си стотици партитури за филми и внушително наследство в Холивуд, повлияло фигури като Хенри Манчини, Нелсън Ридъл, Джери Голдсмит, Андре Превен, Джон Уилямс. Едновременно с това, той е композирал и много класически творби, включително и Втория си концерт за цигулка, посветен на Яша Хайфец. След премиерата в Карнеги хол от 1935г., по настояване на Кастелнуово-Тедеско единствено Пятигорски е трябвало да притежава изпълнителските права, но поради факта, че концертът не е бил записан, музиката бързо е изпаднала в забвение. „За първи път аз прочетох за този концерт в автобиографията на Григорий Пятигорски „Виолончелист“, докато учех в Джулиард скул – продължава разказа си Бринтън Аверил Смит – През есента на 2015г. се свързах с агенция за ноти под наем и така получих черновата на партитурата. Единственият начина да разбера как е звучала тя, бе да я изпълня в съпровод на пиано. И това беше съвсем нов опит за мен: непозната музика, никакви указания от автора за темпата, никаква възможност да попитам композитора – единствено и само музикална интуиция“. Музикантът предлага Концерта за виолончело с оркестър за изпълнение в абонаментния афиш на Симфоничния оркестър на Хюстън за април 2017г. и така след 82 години възродената премиера става факт през XXI век.