Италиански музиканти „внасят цвят” в Европейския музикален фестивал

Италиански музиканти „внасят цвят” в Европейския музикален фестивал

Довечера в зала „България”

Тази вечер от 19.30ч. в зала „България” ще се насладим на „музика, която в барока и романтизма е внесла цвят в живота на хората”. Това сподели италианският органист Мануел Томадин в ефира на Класик ФМ радио броени часове преди концерта от програмата на Европейския музикален фестивал. „ Тъй като нашият живот много често е черно-бял, има нужда той да бъде оцветен. Да бъдем под слънцето на такава музика!”, призова изявеният музикант.

Днес Мануел Томадин и тромпетистката Серенела Басандела ще се изявят на сцената в съпровод на AGBU Sofia Chamber Orchestra под диригентството на Бедрос Папазян. Програмата включва творби от Х.Пърсел, Г.Ф. Хендел, Й.С. Бах и съвременна творба от Георги Андреев, а концертната вечер се провежда със съдействието на Италианския културен институт.

Един от акцентите в програмата е рядко изпълняваната Сюита оп. 149 за орган, цигулка, виолончело и оркестър от Йозеф Райнбергер. „Музиката му не е известна, макар че е написал огромен брой композиции- има близо 100 сонати за орган, сюита за обой и орган и сюита за виолончело и орган. Най-красивата му композиция е именно Сюита оп. 149. Тя представлява непрекъснат диалог между инструментите в нея”, пояснява Томадин. Музикантът, който работи в регион Фриули - Венеция Джулия, подчертава, че там могат да се открият много исторически органи от 1500г. до 1800г., които се поддържат благодарение на помощи от банки и организации, както и от дарения, „ тъй като сме в криза и няма средства”. По думите му, се наблюдава общ спад в органовата музика не само в Италия, което се дължи не само на малкия брой концерти, но и на други обстоятелства. „Да учиш орган е изключително трудно, защото в Италия е задължително да се упражняваш на орган в църквата. Църквите са отдалечени и трябва да имаш автомобил. Това е и борба с литургиите и свещениците, тъй като времето на разположение е малко”, споделя още Мануел Томадин.

За разлика от органа, развитието на тромпетистите изглежда доста по-благоприятно. „Броят на жените-тромпетисти се увеличава”, убедена е Серенела Басандела. „Мисля, че е модерно и в действителност аз съм щастлива, че свиря на тромпет”. Младата тромпетистка дължи изборът на този духов инструмент на случайността. „Когато бях малка, исках да свиря флейта траверсо. В учиилщния оркестър, където отидох, имаше вече много флейтисти и учителката не желаеше и аз да свиря на флейта. И така ме посъветваха да свиря тромпет”, разказва талантливата италианка. Тази вечер пред столичната публика тя ще представи Концерт за тромпет и оркестър от Йозеф Хайдн, но за първи път с голям оркестър. „Нося Хайдн в сърцето си. Свирих го за първи път на дипломния ми концерт в Консерваторията в Удине под клавирен акомпанимент”, спомня си тромпетистката, която от няколко години е солист-водач в Оркестъра на италианска Швейцария. „Това е една възможност да изпълнявам целия симфоничен репертоар и същевременно да акомпанирам на най-прочутите солисти”, посочи още тя.

Какво още разкриха италианските музиканти Мануел Томадин и Серенела Басандела в предаването „Сутрешно кафе” с водещ Георги Митов-Геми, чуйте в звуковите файлове под снимките вляво. Преводът е на Ваньо Попов.