Как запаметяваме музиката?

Как запаметяваме музиката?

Норвежкият опит

Как музикантите свирят по памет и успяват да възпроизведат толкова много ноти, без дори да поглеждат към нотния текст? Въпрос, който вероятно се нуждае от сериозни изследвания, но някои отговори дава водачът на един известен норвежки ансамбъл, който съществува от 40 години насам. Според английското радио Classic FM, първият оркестър, който е свирил цяло произведение по памет, е Норвежкият камерен оркестър, който през 2010г. изпълнява пет-частната сюита на Григ „По времето на Холберг“. Ако при солистите, които излизат на сцена сами, е нормална практика да свирят наизуст, то при оркестрантите това не е така. Концертмайсторът и артистичен директор на Норвежкия камерен оркестър Терие Тьонесен твърди, че би могъл да даде пет съвета за изпълнение по памет в един голям ансамбъл. Пред Classic FM той заявява: „Започнете с някой малък откъс от пиесата – приблизително десет такта. След това, аз заучавам тези десет такта със сърцето си и преминавам към следващия дял, като продължавам по същия начин, докато не стигна до края на пиесата…“ При по-дългите творби, според Тьонесен, е нужно по-продължително упражняване на отделните им дялове, като се свирят първоначално поотделно, докато най-накрая се стигне до цялостно изпълнение. „Представете си структурата на пиесата, като една сграда. Една техника, за да го направите, е да гледате на конструкцията на пиесата, като на една картина или някакъв друг вид интелектуално изображение. Това е необходимо, ако запаметявате по-голяма творба. Но най-силното запомняне, поне за мен, е на физично ниво – начинът, по който аз движа ръката си и последователността на движенията…“, споделя цигуларят. Понякога смяната на настроението в самата музика също може да бъде от полза, смята той и дава пример: „В пиеса с трагично звучене, ако има мажорна част с известна светлина в себе си, това може да помогне за запаметяването“. В заключение Терие Тьонесен си задава следния въпрос: „Вече сте научили творбата – а сега какво?“ Отговорът му всъщност представлява и последния негов съвет, в който намесва някои прийоми от актьорското майсторство и пантомимата: „Първият път, когато свирите без ноти, вие може да усетите прилив на енергия, с която да не знаете какво да правите. Ето защо, ние проведохме курсове с един американски мим и научихме доста за основните театрални техники за това как да проектираме музиката и енергията извън сцената“.

62-годишният норвежки цигулар Терие Тьонесен влиза в състава на Норвежкия камерен оркестър още през 1977г. и става негов първи артистичен директор. Паралелно с това, той е бил първи концертмайстор на Филхармонията на Осло, а преди 10 години заема и поста на музикален ръководител на Camerata Nordicа.